Sök

Marie Kondos bästa tips – så organiserar du dig på jobbet

StädaMarie KondoStädtips

Foto: Maja Suslin / SCANPIX & AP Photo/Seth Wenig

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ta hjälp av de bästa tipsen från världens just nu största städinfluencer – Netflix-aktuella Marie Kondo.

Marie Kondo är ingen nykomling. Redan 2015 utsågs den japanska 34-åringen till en av världens 100 mest inflytelserika personer av Time Magazine.

Det var året efter att hennes succébok "The life-changing magic of tyding up" kommit ut på engelska. 

Med över 7 miljoner sålda böcker, en egna sajt och en egen app har hon och hennes speciella städmetod “KonMari” nu blivit ett fenomen över hela världen. Nu senast är hon aktuell med en egen serie på Netflix – anledningen till att alla runt omkring dig plötsligt har börjat prata om städning.

Men Marie Kondo – som arbetat med organisering sedan hon var 19 år gammal – är inte bara en superhjälte för städentusiaster med trendigt uppradade t-shirts i byrålådorna. Hon har också delat med sig av sina bästa knep för att fixa den ultimata arbetsplatsen i en intervju med CNBC.

"När ditt kontor är organiserat kommer det att resultera i ökad effektivitet eftersom din tidsanvändning blir mycket mer effektiv", säger hon till kanalen.

"Du kommer också att bli mycket mer bekväm på ditt kontor, vilket bidrar positivt till din övergripande prestanda och din kreativitet. Det är en del av den feedback jag får från personer som har implementerat KonMari-metoden vid sina arbetsytor."

Hennes bästa tips för en grym arbetsplats ligger ganska nära den grundläggande städfilosofin som hon förespråkar för hemmet. Det handlar om att bara behålla prylar som "sparks joy". Alltså utstrålar glädje. 

Ett exempel är att göra dig av med onödiga papper och dokument som redan har tjänat sitt syfte. Sådant som oftast ligger och skräpar på arbetsplatser.

Ett annat viktigt råd är att det som skänker glädje i hemmet inte nödvändigtvis behöver vara vad som skänker glädje på arbetsplatsen.

“Det viktiga är att hålla varje objekt i dina händer och fråga dig själv, ‘bidrar den här till att jag känner mig positiv och bidrar det till min effektivitet’”, säger Marie Kondo till CNBC.

Allt detta ska självklart ske tillsammans med Marie Kondos signatur-råd: Att tacka dina saker för vad de har gett dig, innan du (försiktigt) gör dig av med dem.

Marie Kondo menar att man med denna inställning lär sig prioritera vad som är viktigt för dig. Något som även ska spilla över på din karriär, “du kan använda den här kunskapen och förmågan för att förbättra dina beslut över din egen karriär”, säger hon.

Läs mer