Ladda upp musik på Spotify utan skivbolag – så mycket kan du tjäna

Spotify Spotify Spotify for artists
Ladda upp musik på Spotify utan skivbolag – så mycket kan du tjäna

Spotify låter artister ladda upp musik utan skivbolag. Foto: TT samt skärmdump.

Erik Wisterberg

Reporter

Att släppa låtarna själv på Spotify. Är det framtiden? Och hur mycket tjänar man egentligen?
Breakit reder ut.

Daniel Eks snack om en "tvåsidig marknadsplats" omvandlades just till handling. I förra veckan avslöjade Spotify ett av sina mest omvälvande drag sedan lanseringen 2008.

Framöver ska artister kunna ladda upp sin musik direkt på Spotify – utan mellanhänder.

Så varför är detta en så stor grej? Svaret är enkelt.

Ända sedan Spotifys födsel har bolaget varit beroende av licenser från skivbolagen för att överhuvudtaget kunna existera. Daniel Eks senaste drag öppnar för en framtid där artister kan ge ut sin egen musik, direkt på Spotify, utan skivbolag.

Argumentet för artisterna handlar om pengar. Utan skivbolag får de behålla mycket mer av utbetalningarna från Spotify.

Så funkar det

Artister som själva äger rättigheterna till sin musik ska kunna distribuera låtarna direkt via portalen Spotify for artists. Just nu är funktionen i beta-läge, men fler och fler kommer att bjudas in. Sannolikt väntar en framtid där alla nya artister kan välja denna väg.

Upplägget är enkelt:

# För artisten är det helt gratis att ladda upp musik. Inga avgifter tillkommer.

# Artisten får 50 procent var av intäkterna som genereras (baserat på Spotifys modell att en viss procent av alla intäkter på plattformen ska fördelas mellan rättighetsägarna utifrån streamingsiffrorna).

"Precis som när du släpper genom någon annan partner så får du betalt när fans streamar din musik på Spotify. Dina royalties kommer att landa på ditt bankkonto automatiskt varje månad", skriver Spotify på sin artistblogg.

Skillnaden mot traditionella skivbolag
 

Branschtidningen Music Business Worldwide, med tighta källor inom skivindustrin, har räknat på affären kring Spotify som plattform för direktdistribution.

För det första konstaterar sajten att skivbolagen generellt sett vanligen får lite högre andel, 52 procent, av streamingkakan på Spotify. Spotify "sparar" således lite pengar genom de artister som väljer att direktdistribuera.

Men när MBW tittar på vad en artist faktiskt får ut av streams värda 10.000 dollar på Spotify ser siffrorna ut såhär.

(i diagrammen används två varianter, ett för stjärnakter som har en 50/50-split med sitt skivbolag, och en mer traditionell 80/20-split till skivbolagets fördel)

Källa: MBW

I det senare exemplet får artisten alltså bara 10 procent. Detta kan jämföras med 50 procent för den nya möjligheten att direktdistribuera musiken via Spotify.

Inte ett enkelt val

Tittar man bara på siffrorna ovan kan det verka som ett givet val.

Men argumenten emot att runda skivbolagen är dock också starka. Dels kan det vara svårt för artister att slå sig fram utan skivbolagens marknadsföringsbudgetar. Dels kan skivbolag betala ut förskott, och finansiera videos, inspelningar och annat material.

Dessutom är inte Spotify, trots sin dominanta ställning, hela musikvärlden. Nästa generations artister får helt enkelt välja vilken väg som de tror är mest lukrativ.

Läs fler artiklar
LÄS MER