Sök

Starta eget företag – här lär du dig hur i 6 steg

Startupskolanstarta eget

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Vill du starta eget? Här hittar du tips, råd och guider från experter och entreprenörer.

För tio år sedan var kanske inte “Entreprenör” på topplistor över folks drömyrken. I dag drömmer allt fler om att ha makten över sin egen tid och bygga något eget. För många – inklusive mig själv – stannar potentiella affärsidéer ofta i huvudet och blir aldrig verklighet.

För att du ska bli inspirerad och få konkreta tips och råd drog vi på Breakit How To igång en Startupskola i sex delar. Här kan du läsa innehållet från start till mål. Orkar du inte bjuder vi på en kort sammanfattning:

Del 1: Allt börjar med en briljant idé – eller?  

Vissa ser på idéstadiet som ett jobb och gör långa listor med potentiella idéer. Det kan vara smart att försöka hitta nischer eller branscher som ännu inte kommit ikapp digitalt, så som begravningsbranschen, rekryteringsbranschen eller skolsektorn. Andra utgår helt enkelt från vilka tjänster eller produkter de själva saknar på marknaden.

Det smartaste är kanske att börja i den ände som faktiskt ska försörja dig – kunderna. Istället för att skriva en lista med hundra idéer och bokade Annie Grönblad in hundra intervjuer med personer inom rekrytering och HR för att ta reda på vad de faktiskt behövde och ville ha.

Till att börja med – hur vet jag vilken idé som är värd att satsa på?

Borde du inte börja i andra ändan – vem ska vilja köpa din produkt?

Del 2: Kill your darlings – eller snarare testa ihjäl dem

Det är lätt att tänka att man ska jobba på sin produkt i det tysta – och lansera när man har något fantastiskt att visa upp. Men det är inte så smart, för tänk om du ägnar ett år åt att bygga något som ingen vill ha?

Det finns en startup-metod som går ut på att kontinuerligt vidareutveckla produkten och släppa nya innovationer och små förändringar. 

Våga testa och förkasta din kära idé så fort det bara är möjligt

Del 3: Hisspitch i all ära – men det gäller att sätta idén på pränt

Ofta pratas det om vikten av en ultimat elevator pitch eller en hisspitch - alltså en kort och rapp presentation om dig och din idé – som ska få mottagaren att vilja veta mer.

Det finns otaliga blogginlägg och artiklar som talar om hur du formulerar den perfekta hisspitchen, men de förklarar sällan hur du faktiskt får chansen att framföra den. Det leder oss in på hur du fångar investerarnas intresse genom ett bra pitch deck.

Så skriver du ett bra pitch deck: “Allt över 20 slides är för långt"

Del 4: När plånboken ekar tom – så finansierar du ditt företag

Du tror fullt ut på din idé och vill trycka gasen i botten. Utan miljoner i kassan kan det bli svårt att anställa folk och produktutveckla i den takt som du vill. Det finns flera sätt att få in pengar till kassan – men hur ska man veta vad som passar en bäst? I den fjärde delen berättar två techveteraner hur de tänkt och vi listar för- och nackdelar med olika finansieringslösningar.

Så får du in pengar till din startup: "Det är verkligen inte solklart"

Del 5: Ragga kunder – så får du alla att prata om din produkt

De flesta nystartade företag badar troligen inte i en fet PR- och marknadsföringsbudget. En smart sociala medierstrategi kan hjälpa dig att skapa buzz kring ditt varumärke. Daniel Wellington, Tom Hope, Axel Arigato, Ideal of Sweden och Tellkiddo är fem exempel som har lyckats med detta.

Så bygger du en hype runt ditt varumärke i sociala medier

Del 6: HR-chefens bästa tips för att hitta talangerna till din startup

Nystartade bolag kanske inte kan locka med de högsta lönerna. De kan däremot konkurrera med en modern arbetskultur, snabbrörlighet och kreativitet. Lär dig mer om hur du rekryterar på ett smart sätt och var du hittar talangerna till din startup.

Dags att anställa – så norpar du talangerna till din startup

Läs mer