Låt oss säga att du har kommit på vilken idé och affärsmodell du tänker satsa på. Du kanske har byggt en enkel prototyp men nu börjar pengarna i kassan att sina. Innan du börjar kontakta potentiella investerare är det bra att sätta idén på pränt genom ett pitch deck.
Enkelt förklarat är pitch deck en kort presentation om ditt företag, din idé och affärsplan. Presentationen görs ofta i program som Powerpoint, Prezi eller Keynote och är ett viktigt verktyg för att väcka riskkapitalisternas intresse.
Breakit har tagit hjälp av Marta Sjögren, partner på det svenska riskkapitalbolaget Northzone för att hjälpa dig att konstruera det bästa möjliga pitchdecket. Vi tipsar om vad du behöver tänka på, vad som är nödvändigt att ha med och hur du ska undvika vanliga fallgropar.
Först och främst: det är viktigt att ha ett bra pitch deck, men det är också viktigt att ta kontakt med investerare, annars finns det en grym pitch som ingen läser. Hur du gör det kan du läsa mer ingående om här.
“Det är viktigt att börja bygga relationer med investerare i god tid. Det är lika bra att ta kontakt så tidigt som möjligt, redan när storyn sitter. Man får relativt snabbt en bra ide av vilka investerare som är intresserade”, säger Marta Sjögren och fortsätter:
“Det bästa sättet att nå oss är att bli refererad av en annan entreprenör eller att nå ut direkt till oss via mejl”.
"Allt över 20 slides är för långt"
Men när du väl har tagit kontakt med investerarna då?
Det är inte bara att googla efter innehållsförteckningen på ett pitch deck och plocka första bästa mall som dyker upp i resultatlistan. Marta Sjögren läser mellan 20 och 40 pitch decks i veckan och har stenkoll på hur ett pitch deck bör vara uppbyggt. Det är värt att fundera på vad som är relevant information att ta med i ett pitch deck och det är viktigt att det inte blir för långt.
Bild från Ubers pitch deck från december 2008.
“Allt över 20 slides är för långt för ett första deck. Undvik allting som inte är kärnan. Tala om vad som är den faktiska berättelsen, varför den är relevant och intressant”, säger hon.
“När man skickar in sitt pitch deck för första gången ska det vara ett läsmaterial som kan stå på egna ben även utan en presentatör. Skapa en röd tråd och en berättelse, som du har understödjande material för att bevisa. Det är bra med tydliga titlar som exempelvis berättar att ni växer snabbt, sen kan ni visa faktan som bevisar det.”.
“Det är inte bra om man presenterar siffror som inte är relevanta för bolaget, då kan det kännas som att de använt en standardmall utan att reflektera över den. Fokusera på fakta och nummer kring ditt företag och identifiera vilka siffror som är viktiga för er.”
Lägg tid på layouten
Hur ett pitch deck ska se ut kan variera lite, det viktiga är att informationen är tydlig och enkel att utläsa.
“Det ska vara ett tydligt budskap per slide. Jag investerar högst 10 sekunder på att läsa en slide när jag läser det första gången. Huvudmeddelandet bör vara tydligt så fort man tittat på sliden.”
Det är även värt tiden att lägga lite kärlek på hur varje slide i ditt pitch deck ska se ut och blanda gärna text och grafik.
“En bra pitch deck ska ha en bra balans av substans och design, där relevanta diagram och bilder kan hjälpa att berätta storyn. Grafisk layout till en presentation vad ett butiksfönster är till en affär.”
Linkedin var för nätverk vad Google var för sökmotorer, enligt deras pitch deck från 2004.
Låt oss ta en paus och sammanfatta vad vi lärt oss så här långt.
# Det är alltså viktigt att ta kontakt tidigt.
# Din presentation ska följa en röd tråd och blanda både fakta och en historia – det är viktigt för att fånga intresset hos den som läser.
# Siffror är viktiga, men de ska vara relevanta för just ditt företag.
Nämn relevanta människor
Så vilka fällor ska man undvika?
Det är viktigt att presentera rätt människor i ditt pitch deck. Potentiella investerare vill ha fler namn än vd:n att relatera till, men de behöver inte känna till varenda konsult som varit involverad i företaget. Se till att alla personer som du kopplat till företaget faktiskt vet vilka ni är.
“Fokusera på att presentera nyckelpersoner i företaget. Det är svårt att göra en kort och koncis presentation av en person, men vi intresserar oss för teamet och vill veta varför det här är superstars som vi ska investera i”, säger Marta Sjögren och fortsätter:
"En sak som jag ser och ibland ifrågasätter är när man lägger till advisory board (rådgivande kommité reds.anm.) som en slide. Det kan vara bra att ha, men då får man förstå att vi sannolikt kommer att ringa till dessa personer och göra en referenskontroll – då är det bra om ni har synkat om deras involvering i bolaget”.
Marta Sjögren levererar också ett sista råd i den här delen av Startupskolan. Planera framåt och visa att ni kan ta vara på pengarna som ska investeras i ditt företag.
“En sak jag ser alldeles för ofta är företag som vill ta in kapital för att uppnå något inom sex månader. Det är alldeles för kort. För att kunna bygga mot relevanta milstolpar bör du ha minst 18, eller helst 24, månader som startbana”, säger hon.
LÄS MER: 6 viktiga råd från investerarna när du ska pitcha din idé