Sök

7 svenska techprofiler delar med sig av sina viktigaste lärdomar

Mina lärdomar

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Skaffa ett nätverk, ha tålamod och spara din energi till större saker. Det är några av techprofilernas bästa tips.

Varje söndag kan Breakit How to:s läsare starta dagen med intervjuserien Techledaren svarar. Vi tycker att materialet är för bra för att bara falla i glömska. Därför har vi brutit loss frågan “Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du tog jobb på/grundade företag X”?

Här delar sju entreprenörer och techchefer med sig av sina erfarenheter:

1. Sandra Uddbäck, tillväxtchef på det skånska kartbolaget Mapillary:

"Att jobba på en startup med ett rörligt team gör är man ibland är ensam. Det är därför viktigt att ha ett nätverk av personer på liknande bolag som man kan vända sig till när man behöver hjälp eller bolla idéer".

Läs mer här.

2. Stefan Krook, grundare och vd på den digitala brevlådan Kivra:

 

“Senioritet och erfarenhet kan inte ersätta fullt fokus på uppgiften. I ett läge hade hela Kivras styrelse bytt roller och blivit ledning. Det var ett fantastiskt gäng men jag själv och alla andra hade andra åtaganden och kunde initialt inte ge fullt fokus. Vi var flera startuperfarna personer som var vana vid det ‘normala’ – att startups har för lite erfarenhet i ledningen. Men när vi var flera som hade kloka tankar och idéer men inte kunde ge det 100-procentiga fokus som krävs för att bryta igenom och skapa verklig förändring och framgång, då fick vi tänka om och inse att vi begått ett nytt misstag. Laget var feldimensionerat.”

Läs mer här.

3. Linda Absberg, grundare och vd för skönhetstjänsten Suavoo:

 

“Att vara med och driva en startup är som att springa ett maraton. Under vissa delar sprintar man och under andra så tar man det lite lugnare. Man behöver spara energi till de större sakerna som händer då man inte vet hur långt man ska springa och det blir viktigt att inte fokusera alltför mycket på mindre problem eller uppgifter”.

Läs mer här.

4. Linda Palmgren, vd för influencernätverket United Influencers:

 

“Att lita mer på min intuition och snabbare ta obekväma beslut”.

Läs mer här.

5. Rosie Linder, grundare och vd för Spel- och utbildningsföretaget Peppy pals:

 

“Att allt tar mycket längre tid än man tror. Å andra sidan, hade jag vetat det så hade jag kanske inte startat eget”.

Läs mer här.

6. Johan Gunnars, grundare och vd för produktivitetsappen Simpliday:

 

“Dels de olika sätten man kan arbeta med för att lösa finansieringsfrågorna i en startup som Simpliday, där det initialt behövs externa medel. Dels att 'product-market-fit' inte är en process man blir klar med utan ett förhållningssätt och en metodik man aldrig slutar använda”.

Läs mer här.

7. Hannah Meiton, tillväxtchef på musikstreamingtjänsten Soundtrack your brand:

 

“Det tar tid att bygga team, och det kräver tålamod. Ändå har det gått snabbt för oss, vi har byggt ett kick-ass tillväxtteam från scratch på mindre än 20 månader och under tiden har vi vuxit vår kundbas med 600 procent och lanserat vår globala produkt Soundtrack Business”.

Läs mer här.

Läs mer