Sök

Expandera: Redo att blicka utomlands – här är bästa tipsen

Accel

Seth Pierrepont. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Dags att ta ditt företaget ut i världen – tänk på det här först.
“Att testa marknaden på avstånd är logiskt för mig", säger Seth Pierrepont från riskkapitalbolaget Accel.

Börjar du och ditt företag att känna er redo för en expansion? Då finns det en hel del saker att ta ställning till innan det verkligen är dags att ta steget. 

Någon som har koll på läget är Seth Pierrepont. Han är en del av det globala riskkapitalbolaget Accels investeringsteam i London och fokuserar på den nordiska marknaden.

Accel var bland annat en av de första investerarna i Facebook och har även gått in i svenska bolag som Kry, Spotify och Avito.

Seth Pierrepont berömmer de nordiska entreprenörerna och pekar på att de ofta har ett globalt perspektiv från start och bygger en stark och passionerad kultur.

“De strävar verkligen efter att stärka sina anställda och ge dem frihet att driva sin egen framgång, med fullt förtroende om att de kommer att leverera”, säger Seth Pierrepont.

Till Breakit delar han med sig av sina bästa tips att tänka på inför expansionen.

Vilken marknad passar ditt företag?

Seth Pierrepont menar att det första du behöver göra inför expansionen är att analysera vilken marknad som passar ditt företag bäst. Hans råd är att satsa på en marknad som liknar din hemmamarknad.

“En marknad som påminner om den du känner till kan vara lättare att expandera in i. Ta hänsyn till faktorer som marknadsstorlek, konkurrens och kulturella likheter. De kulturella likheterna kommer att påverka hur mycket lokalisering du behöver göra med produkten, försäljning och marknadsstrategin när du går in på den nya marknaden”.

Seth Pierrepont ser förändringar i hur företag expanderas internationell och menar att det inte längre är självklart att USA är det största marknaden för företag. Bland Accels egna portföljbolag pekar han bland annat på det brittiska matleveransföretaget Deliveroo som expanderade till Asien.

”En anledning till det var delvis för att den amerikanska marknaden för matleveranser är så konkurrenskraftig, och de såg större möjligheter att expandera i Europa och vidare mot Asien”.

Feedback - en överlevnadsfråga 

Seth Pierrepont understryker att du nödvändigtvis inte behöver vara fysiskt etablerad för att ge dig in på nya marknader. Accel uppmanar exempelvis sina bolag som tittar mot expansion att testa marknaden innan de investerar för mycket på plats. Genom att samla feedback från kunder innan du exempelvis investerar i kontor och nya medarbetare har du en bättre chans att se om den nya marknaden är en god investering.  

“Att testa marknaden på avstånd är logiskt för mig. Det kan göras genom marknadsföring, undersökningar, sälj på distans eller till och med öga mot öga. Målet är att ha en känsla för marknadsanpassnig innan du helt ger dig in på den nya marknaden. Förr eller senare är det logiskt att ha folk på plats, men det finns mycket värde och lärdomar som kan utvinnas på avstånd”. 

Var beredd att kompromissa 

Seth Pierrepont säger att du får vara beredd att kompromissa när du laddar för att ge dig in på en ny marknad.

“Ett exempel kan vara att anställa en person som inledningsvis kanske inte ser ut som det typiska valet för organisationen. Du kanske inte tror att du behöver en aggressiv säljare för att nå dina första kunder på marknaden, men det kan vara precis vad du behöver för att nå dina mål". 

Se över din game-plan 

Seth Pierrepont pratar om företagets playbook, som kan beskriver som planen för exempelvis marknadsföring, temat och strategier kopplade vill verksamheten och expansionen.  

"Innan du skapar en expansiv 'playbook' ska du försäkra dig om att den du har på hemmamarknaden fungerar. När du har det på plats och har testat hemma är det dags att använda 'playbooken' på den nya marknaden. Genom att ständigt testa och jämföra med hemmamarknaden ser du vad som fungerar och vad som behöver förändras. Det här gör att du kan expandera din 'playbook', vilket tar både tid och ständiga förändringar.

Ta hjälp av dem som vet 

"Det är troligt att företag inom liknande industrier eller affärsmodeller gått igenom specifika expansioner förr. Hitta och ta kontakt med de företaget och lär dig så mycket du kan av andras framgångar och misstag". 

Läs mer