Sök

TicketSwap ska få svenskarna att kränga biljetter – på andrahandsmarknaden

TicketswapEvent

Sofia Björkholm. Foto: Press/Istockphotos

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

TicketSwap, som förmedlar andrahandsbiljetter, har i det tysta lanserat sig i Sverige.
“Vi ska satsa på att bli en standardoperatör i Sverige", säger marknadschefen Sofia Björkholm.

TicketSwap har skapat en plattform där användare kopplar upp sig via Facebook för att köpa och sälja biljetter till varandra. Sajten fungerar som en mellanhand och grundtanken är att skapa en säker kedja där biljetternas äkthet kontrolleras och betalningarna slussas genom Ticketswap.     

Plattformen, som lanserades i Holland för fem år sedan, har idag runt 2 miljoner globala användare. I somras, lite i det tysta, lanserades TicketSwap i Sverige.

Tjänsten förmedlar bland annat biljetter inom sport, konserter och teater. 

“Det går snabbt uppåt och vi växer väldigt snabbt, det är jättekul. Vi har inte marknadsfört oss särskilt mycket", säger Sofia Björkholm som är markadschef för Sverige. 

Däremot vill hon inte gå ut med några siffror, med hänvisning till att plattformen är nystartad. 

I Sverige finns det som bekant flera köp- och sälj-plattformar där biljetter idag kan köpas. Exempelvis Blocket, Tradera och Seatwave. Där sätter säljarna själva sina priser. 

Sofia Björkholm menar att TicketSwaps konkurrensfördel mot liknande sajter är att säljarna aldrig får begära mer än 20 procent över biljettens ursprungspris. Köparen och säljaren betalar i sin tur en serviceavgift på fem procent vardera till Ticketswap.

Säljarnas uppgifter registreras i systemet och varje biljett kontrolleras, men hypotetiskt sett skulle plattformen kunna missbrukas av personer som vill köpa upp biljetter för att sälja dem dyrare. 

”Därför dubbelkollar vi, och om någon köper många biljetter flaggas det i vårt system”, säger Sofia Björkholm.

Företaget använder sig bland annat av systemet SecureSwap, en lösning som gör den gamla biljetten ogiltig och ersätter den med en ny för att öka säkerheten. 

“Vi ska satsa på att bli en standardoperatör i Sverige och sedan fortsätta runt om i Norden”, säger Sofia Björkholm. 

Läs mer