Qliros vd sugen på sparräntor

Breakit - Qliros vd sugen på sparräntor
Pressbild
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

E-handelskoncernen Qliro skapade en del rabalder i branschen när bolaget slängde ut Klarna och startade en egen betaltjänst. Nu ska vd:n Paul Fischbein växa ännu mer inom finansiella tjänster. "En naturlig byggsten vore att börja med inlåning från allmänheten”, säger han.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Qliro, som bland annat äger klädsajten Nelly och kosttillskottsajten Gymgrossisten, växte 8 procent under andra kvartalet i år. Det framgår av bolagets delårsrapport som publicerades på torsdagsmorgonen.

E-handelsgruppen har under 2015 koncentrerat sig mer på Norden och mindre på andra marknader.

Koncernchefen Paul Fischbein är nöjd med hur det strategiskiftet har fallit ut.

“Med Nelly doppade vi till exempel tårna på ett par nya marknader som Tyskland och Holland. Det adderade väldigt mycket komplexitet. Vi är mer fokuserade nu”, säger han.

Nelly var under andra kvartalet för första gången det omsättningsmässigt största av Qliro-gruppens dotterbolag.

“Nelly växer till exempel med 25 procent i Norden. De andra marknaderna växer inte så mycket sedan vi beslutade oss för att fokusera på Norden, men det är i linje med vår avsikt”, säger Paul Fischbein.

Den andra viktiga tillväxtfaktorn i Nelly är enligt koncernchefen att bolaget har satsat hårt på egna varumärken för att sticka ut i floran av modesajter. Så kallad private label, klädmärken som bara finns att köpa via Nelly, står nu för 35 procent av omsättningen.

För ett annat portföljbolag, Gymgrossisten, ser det inte fullt lika positivt ut. Bolaget växte visserligen med 5 procent under kvartalet. Men dagarna med tillväxttal på över 30 procent verkar vara borta.

“Gymgrossisten är ett jättefint bolag. Man ska komma ihåg att vi gör 11 miljoner i vinst där i bara det här kvartalet. Det är nog många e-handlare som är avundsjuka på det. Men vi vill ha mer och vi hade förväntas oss mer”, säger Paul Fischbein.

Gymgrossisten har precis som de andra bolagen i Qliro-gruppen lagt om sin strategi och börjat koncentrera sig på Norden. Enligt Paul Fischbein kan det vara så att kostillskottmarknaden i Norden är på väg att mättas och att det därför inte går att förvänta sig lika hög tillväxt framöver i Gymgrossisten.

Koncernen har under året investerat tungt i den nya betaltjänsten Qliro Financial Services. Tjänsten blev en snackis i branschen förra året när det blev klart att Qliro (som då hette Cdon-gruppen) skulle starta en egen betaltjänst och bygga in den på sina e-handelssajter. Därmed blev också betaljätten Klarna av med sin största kund.

Qliro Financial Services, som tjänsten heter, är nu implementerad på alla koncernens svenska sajter. Nästa steg är att bygga in den även på de andra sajterna i Norden.

Men Paul Fischbein har mer långtgående planer än så för bolagets verksamhet inom finansiella tjänster. Qliro har ansökt hos Finansinspektionen om att bli kreditmarknadsbolag.

“Vi har allokerat 300 miljoner kronor till satsningen på Qliro (Financial Services). I takt med att vi får tillståndet från FI skapas det intressanta möjligheter att för nya initiativ. En naturlig byggsten vore att börja med inlåning från allmänheten”, säger koncernchefen.

I klarspråk: Qliro kommer sannolikt att börja erbjuda sparräntor. Bolaget erbjuder redan idag lån via så kallade handelskrediter.

Det är ett grepp som har prövats av större e-handelsbolag i världen, bland annat den kinesiska giganten Alibaba. Alibaba har sedan flera år tillbaka en stor finansverkmhet i betaltjänsten Alipay. Bolaget har också ansökt om banktillstånd i flera länder.

Qliro-gruppen förekommer ständigt i diskussioner om uppdelningar av verksamheten. En populär teori bland journalister och finansanalytiker är att bolagsgruppen nu handlas till en sorts substansrabatt på tillgångarna. Därför vore det, enligt styckningsförespråkarna, en god idé att dela upp koncernen så att varje e-handelsbolag blev fristående.

Paul Fischbein säger att satsningen på en egen betaltjänst är ett exempel på varför det är bra för bolaget att vara en enad koncern. 

“Eftersom vi har så stora samlade volymer har vi också resurserna att bygga en tjänst som Qliro Financial services på väldigt kort tid. Det hade inte varit möjligt om vi hade delat upp bolagen”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER