Sök

Nu kliver hörlurstillverkaren Zound in på mobilmarknaden

Zound industries

Foto: Johan Ronnestam/Flickr

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Lanserar smart telefon – nischad mot musikälskare.

I samband med att franska Time for Growth investerade motsvarande 93 miljoner kronor i det svenska hörlursmärket Zound Industries för ett par veckor sedan meddelade den svenska hörlursjätten att de inom kort kommer att presentera en egenutvecklad telefon.

Nu är telefonen här.

Tanken med den smarta telefonen, som fått namnet London, är bland annat funktioner som bättre ljud, dubbla hörlursuttag samt ett par rejäla högtalare inbyggda i telefonen.

En Android-telefon som riktar sig till musikentusiaster, framtagen tillsammans med musikhårdvarutillverkaren Marshall.

“Det är förmodligen världens mest högljudda telefon”, säger bolagets vd Konrad Bergström till Dagens industri.

Telefonen kommer att börja säljas den 21 augusti och Telia, som klev in som delägare i bolaget för lite mer än ett år sedan, blir operatörspartner. Hårdvaran byggs av det kinesiska bolaget BYD, medan Zound Industries står för koncept och design. 

Prislappen väntas landa på 5000 kronor och säljprognosen för 2015 ligger på 50 000 sålda enheter.

Zound Industries planerar i år att omsätta 750 miljoner kronor, varav 100 miljoner från den nystartade mobilverksamheten.

Läs mer