Qliro växer men förlorar pengar

Breakit - Qliro växer men förlorar pengar
Pressbilder Qliro. Till höger: Paul Fischbein
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

E-handelskoncernen Qliros försäljning steg 8 procent under andra kvartalet i år. Bolaget gick dock med förlust under perioden.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det framgår av bolagets kvartalsrapport som publicerades på torsdagsmorgonen.

Qliro, som tidigare hette Cdon, gjorde en rörelseförlust på 3,7 miljoner kronor under perioden. Det var sämre än under andra kvartalet i fjol.

Om investeringarna i den nya betaltjänsten Qliro Financial Services, samt en del andra så kallade engångsposter räknas med, blev rörelseförlusten 15 miljoner kronor.

Försäljningen landade på 1175 miljoner kronor, vilket alltså innebar ett klart lyft jämfört med 2014.

I koncernen ingår bland annat klädsajten Nelly, tränings- och hälsokostsajten Gymgrossisten, leksakssajten Lekmer och förstås Cdon, som säljer dvd-filmer och cd-skivor.

Nelly var under perioden för första gången den omsättningsmässigt största delen av koncernen.

Värt att notera är att Qliro vid halvårsskiftet hade en nettokassa på 237 miljoner kronor. Det är således ingen fara på taket vad gäller den finansiella situationen.

Vi uppdaterar texten och ska intervjua Qliros vd Paul Fischbein om en stund.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel