Schibsted gör nyemission – storsatsar på radannonser

Breakit - Schibsted gör nyemission – storsatsar på radannonser
Rolv Erik Ryssdal, koncernchef på Schibsted. Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT/NTB
Breakit
Breakit

Den norska mediekoncernen bakom Blocket och Aftonbladet vill ta in torrt krut.

Breakit
Breakit

I ett utskick skriver Schibsted att man planerar att ge ut aktier motsvarande 5,2 procent av bolaget i en nyemission. Emissionen sköts av Arctic securities, DNB Markets och Goldman Sachs gemensamt.

“Det nya kapitalet är tänkt att stärka bolagets kapitalbas och finansiera strategiska förvärv, i synnerhet inom radannonsområdet”, skriver bolaget i pressmeddelandet.

Någon emissionskurs har ännu inte fastställts, men med ett börsvärde på drygt 54 miljarder svenska kronor kan man kallt räkna med att det kommer handla om miljardbelopp.

I Sverige är Schibsted framförallt kännt som ägaren av Aftonbladet och Svenska dagbladet men mediekoncernen ligger även bakom radannonssajten Blocket och flera andra techbolag i Sverige såsom Compricer, Lendo och Let's deal.

Läs fler artiklar
LÄS MER