Sök

Catena Medias nya mål: miljardvinst 2020

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Casinobolaget ger nya finansiella mål.

Catena media har skapat en stor affär på att äga olika attraktiva domäner som exempelvis Poker.com. Från sina domäner slussar man vidare besökare till olika casino- och bettingbolag. Sedan tar man en liten del av intäktskakan för de användare som registrerar sig hos casinobolagen (läs mer i faktarutan nedan).

Nu har bolagets styrelse klubbat igenom nya finansiella mål för bolaget. Målen är satt både på medellång och kort sikt.

Målen finns inom tillväxt, skuldsättning samt utdelning.

När det gäller tillväxt är Catenas nya mål att uppnå ett rörelseresultat före av- och nedskrivningar, ebitda, som överstiger 100 miljoner euro år 2020. Tillväxten skall drivas av en årlig dubbelsiffrig procentuell organisk intäktstillväxt samt förvärv.

Vad gäller skuldsättning är Catena Medias mål på kort till medellång sikt att operera med en nettoskuld i förhållande till ebitda inom intervallet 1,5 - 2,5x. Bolaget kan välja att tillfälligt operera utanför detta spann under särskilda omständigheter och under begränsade tidsperioder, heter det i ett pressmeddelande.

Catena Media flaggar också för att man inte avser lämna någon utdelning innan år 2020.

De tidigare kommunicerade finansiella målen utgår.

Catena Media kommer också att ha en kapitalmarknadsdag i Stockholm den 6 december.

Analytikerna räknar med att Catena Media 2019 omsätter 96 miljoner euro och redovisar ett ebitda-resultat om 52 miljoner euro, enligt en sammanställning av Thomson Reuters.

Så funkar de digitala affiliatenätverken

Vi tar börsbolaget Catena media som exempel.

Bolaget äger sajter som Johnslots.com, askgamblers.com och rightcasino.com. På de olika sajterna förekommer ingen egen gambling utan endast länkar till andra kasinosajter.

När en besökare hamnar på en av Catena medias sajter är tanken att så snabbt som möjligt föra den vidare till någon helt annan sajt.

När Catena medias sajter slussar vidare en besökare till exempelvis Leovegas eller Mr. Green, tar bolaget en liten slant för förmedlingen av en potentiell kund.

Det handlar alltså inte om något erbjudande till konsument utan det är ett rent markandsföringsbolag, som servar bolagen man slussar trafik till.

Läs mer