Tencent satsar miljardbelopp på biljettförsäljare

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Tencent har investerat 150 miljoner dollar, motsvarande 1,3 miljarder kronor, i Maoyan, som är Kinas största biljettförsäljare på nätet.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Det rapporterar Reuters.

Finansieringen följer upp den uppgörelse från i september när Maoyan och Tencent-uppbackade Beijing Weiying gick med på att bilda en jätte inom filmbiljetter. Den enheten som fortsatt verkar under namnet Maoyan sitter nu på 65 procent av marknaden.

Bakgrunden till Tencents investering, som ännu inte bekräftats av bolaget, ska vara till för att hjälpa Maoyan i den tuffa konkurrensen med Taopiaopiao som ägs av e-handelsjätten Alibaba.

Kina är världens näst största filmmarknad och nästan 80 procent av biljettköpen sker på nätet, enligt Big Data Research.

En talesperson för Mayoan kunde till nyhetsbyrån meddela att man även överväger en börsnotering.

Läs fler artiklar
LÄS MER