Sök

Ett år senare – vad hände med United Screens försök att sälja?

United ScreensYoutube-nätverk

Stina Bergfors och Malte Andreasson är två av delägarna i United Screens. Foto: Bezav Mahmod/SvD/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

De skulle ta in en ny storägare. Tolv månader senare har ingenting hänt i det hajpade Youtube-bolagets ägarbild.

Det är nästan exakt ett år sedan Youtube-nätverket United Screens inledde en process för att sälja delar av företaget i samband med en stor nyemission

Breakit kunde i november 2016 avslöja att EOC Partners anlitats som finansiell rådgivare – och att ett prospekt var på väg ut till potentiella investerare.

Huvudspåret var att ta in en ny större delägare.

”Det viktiga är att vi får in en ny storägare som tror på vår nya marknadsplan. Vi är öppna för olika typer av ägare, både industriella och finansiella aktörer”, sade Malte Andreasson, vd för United Screens. 

Affären skulle genomföras via en nyemission, men skulle också innebära att en del existerande delägare kunde sälja aktier. I ägarbilden finns flera personer som inte längre är aktiva i bolaget. 

Så hur har det gått?

Breakit har i dagarna tagit del av United Screens aktiebok. Den visar med all tydlighet att Bonnier Growth Media, samt de fyra grundarna, fortfarande är de största ägarna i bolaget. En ny storägare lyser alltså med sin frånvaro.

Med tanke på den långa tid som förflutit kan man lätt tro att försäljningsprocessen har gått i stå, eller att United Screens inte har lyckats locka investerare som är beredda att kliva in till bolagets begärda värdering.

United Screens vd Malte Andreasson säger dock att försäljningsprocessen fortfarande pågår. Hans förklaring till att den hittills inte har lett till något avslut är att intresset har varit så pass stort.

”Jag är i grunden optimist, och tror att allt ska gå att göra fort. Men det som har spräckt alla våra tidsplaner är att det har varit så många som vill prata med oss”, säger Malte Andreasson till Breakit.

Han vill inte avslöja vilken värdering som United Screens siktar på. Splay, som är bolagets närmaste konkurrent, blev redan 2015 majoritetsägt av MTG. Värderingen då landade på närmare 300 miljoner kronor

Läs mer