Twitch i svensk offensiv – träffar produktionsbolag i Stockholm

Breakit - Twitch i svensk offensiv – träffar produktionsbolag i Stockholm
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Amazons speltjänst vill bredda utbudet.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Inte nog med att Amazon ligger i startgroparna för en stor inbrytning på den svenska marknaden. Nu nås Breakit av uppgifter som gör gällande att den amerikanska nätjättens egna streamingplattform också ska satsa på Sverige. Det är Twitch (förvärvat av Amazon för nästan 1 miljard dollar 2014) som enligt flera uppgiftslämnare har långt gångna planer på att bredda innehållet som vänder sig till svenska konsumenter.

Idag är Twitch i första hand ett slags Youtube för videospel med över 100 miljoner tittare varje månad. Men nu överväger Twitch att bredda verksamheten för att nå nya målgrupper. Redan idag finns annat material än spel på Twitch under vertikalen Creative men det amerikanska bolaget vill få in betydligt mer material.

Som ett led i den satsningen har Twitch träffat flera produktionsbolag och andra innehållsproducenter med bas i Stockholm senaste veckan.

”Som jag uppfattat det så vill de både informera om möjligheterna som finns på plattformen idag men också potentiellt köpa in material från oss”, säger en av Breakits källor.

Det är en trend bland alla större plattformar att investera i eget innehåll. Facebook har exempelvis köpt rättigheterna till Skam i USA och Snapchat har ingått samarbete med Discovery om att sända från Vinter-OS i Sydkorea.

Breakits reporter Erik Wisterberg analyserar Twitch senaste drag i vår podd som publicerades på torsdagsmorgonen.

Läs fler artiklar
LÄS MER