Sök

Atlas Copco: Elbilar boostar vår försäljning

Elbilar

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Fler elbilar är bra för Atlas Copco – det menar i alla Henrik Elmin affärsområdeschef för Atlas Copcos Industriteknik-affärsområde.

Trenden med allt fler elbilar bör sammantaget påverka efterfrågan på Atlas Copcos industriverktyg, som till stor del utgörs av monteringsverktyg för bilar, positivt.

Det bedömer Henrik Elmin, affärsområdeschef för Atlas Copcos Industriteknik-affärsområde, enligt vad han sade på tisdagens kapitalmarknadsdag.

Behovet av verktyg för att montera ihop delar relaterade till drivlinan (motor, växellåda) etcetera bedöms visserligen minska, och detta står för 10-20 procent av intäkterna inom segmentet, men tack vare att slutmonteringen är mer komplicerad i el- och hybridbilar jämfört med bensin- och dieselbilar bedöms helhetsefterfrågan öka, sade han.

Atlas Copco bedömer, baserat på McKinsey-research, att elbilar står för 22 procent av nybilsförsäljningen 2030 och hybridbilar för 18 procent (resten: förbränningsmotorbilar). År 2020 väntas elbilar stå för 4 procent och hybridbilarna för 5 procent, att jämföra med marginella andelar år 2015.

"Det innebär förstås en enorm förändring", sade Henrik Elmin om detta framtidsscenario.

Den andra stora trenden som påverkar affärsområdet, vid sidan om en växande andel el- och hybridbilar, är enligt honom större användning av lättviktsmaterial i bilarna.

Detta ökar efterfrågan på metoder för att fästa olika slags material i varandra, och även här är Atlas Copcos industriverktyg välpositionerade enligt Henrik Elmin, tack vare en bred flora av sammanfogningstekniker.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Läs mer