Breakit - Amazon uppges satsa på reklamfinansierad streamingtjänst
Foto: TT

Amazon uppges satsa på reklamfinansierad streamingtjänst

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit
14 nov 2017, kl 10:50

E-handelsjätten på väg mot ett komplement av nuvarande tjänsten Amazon Prime Video,

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit
14 nov 2017, kl 10:50

Amazon är i färd med att ta fram en reklamfinansierad streamingtjänst som blir kostnadsfri för användaren, rapporterar AdAge.

Enligt uppgift förväntas tjänsten fungera som ett komplement till befintliga Amazon Prime Video.

Amazon ska redan ha kommit en bit på vägen då samtal förs med tv-nätverk, filmstudios och andra mediaföretag om program för tjänsten. För att göra den ännu mer attraktiv att verka på uppges Amazon ha erbjudit egna kanaler till innehållsskapare och en del av reklamintäkterna. Amazon ska även vara villiga att dela med sig information om tittarna.

En alternativ streamingtjänst där intäkterna betalas av annonsörer istället för abonnenter uppges kunna erbjuda ny mark för marknadsförare. Det gäller särskilt i en tid när reklamfilmer tappar i genomslagskraft på traditionell tv där publiken tillbringar allt mindre tid på grund av övergången till reklamfria tjänster som Netflix och just Prime, skriver sajten.

 

Ämnen
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel