Sök

Min dotter avslöjar: Minecraft på väg att bli ett miljardfiasko

Lundells vecka

Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef Breakit.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell har hittat techvärldens hetaste källa – i Stockholms södra förorter.

I natt såldes Musical.ly för sisådär 1 miljard dollar. Själv fick jag koll på appen för typ 18 månader sedan. Eller rättare sagt det var då som min dotter upptäckten den och snabbt gjorde den till sin favorit, i hård konkurrens med Youtube.

Det var ännu ett bevis på att jag är sämst i familjen Lundell på att spotta nya, heta digitala trender. Storyn bakom Musical.ly säger också en hel del om hur jättebolag skapas på internet 2017.

Grundarna tvingades i panik bygga om sin utbildningsapp till det Musical.ly är idag när riskkapitalet tog slut och den ursprungliga idén inte flög. Efter det lappkastet exploderade antalet användare på bara några månader och idag har appen 60 miljoner användare. Trots att försäljningen är rätt marginell och en fungerande intäktsmodell saknas så betalar köparen Bytedance alltså runt 8 miljarder kronor. Helt okej story så långt men den har dessutom ytterligare en twist.

Min favoritreporter alla kategorier, Peter Kafka på amerikanska techsajten Recode, konstaterar nämligen i en smart analys att Musical.ly:s glansdagar redan kan vara över. För ett år sedan värderas Musical.ly till 4 miljarder. Att värderingen nu ”bara” dubblas (sannolikt betalar Bytedance dessutom inte mer än 7 miljarder då Musical.ly måste leva upp till en rad resultatmått för att de sista miljarderna ska betalas ut) är ett tydligt tecken på att användartillväxten avtagit. Den hypotesen stärks också av att antalet sökningar på musical.ly gått ner rejält under 2017 i jämförelse med 2016, enligt Google Trends.

Bra spanat av Peter Kafka alltså men jag vill ändå hävda att min dotter slår honom på fingrarna denna gång. Redan före sommaren hade Signe övergivit appen. Nu är det istället Roblox som gäller, både för Signe och hennes tre år äldre bror. För du har väl hört talas om Roblox?

Inte det? Då kan jag trösta dig med att det verkade inte heller Microsofts vd Satya Nadella heller ha haft när bestämde sig för att hosta upp nästan 20 miljarder och köpa Markus ”Notch” Perssons skapelse Minecraft. Då, när affären gjordes upp 2015, hade spelplattformen Roblox seglat upp som en pigg utmanare till jättesuccén Mineceraft. Idag är Roblox på väg att gå om Minecraft i popularitet globalt – och på skolgårdarna i Stockholms södra förorter är kampen redan avgjord.

Redan när köpet av Minecrafts ägarbolag Mojang blev känt skakade många på huvudet över den galet höga prislappen. Efter att ha konsulterat min 8-åring hemma i Älvsjö kan jag nu med säkerhet slå fast – affären blir ett fiasko.  Det finns inte en chans att Satya Nadella räknar hem den investeringen när Roblox vunnit den unga generationens gunst.

Trevlig helg!

Veckans marknadsförare: Göran Persson. Den tidigare statsminister ställde i eftermiddags upp på en podd-intervju med en av Sveriges vassaste journalister, Jörgen Huitfeldt. Intervjun lades ut efter lunch och var också startskottet för en ny, spännande journalistisk satsning. Jörgen Huitfeldt  värvades från Sveriges Radio för några veckor sedan och ska tillsammans med magasinet Neos tidigare chefredaktör Paulina Neuding ratta sajten Kvartal. Projektet backas upp av bland andra en av Breakits större ägare Staffan Persson.  Det finns ingen redaktionell eller annan koppling till Breakit men jag personligen tycker det ska bli kul att se hur den faller ut. Det behövs verkligen fler startups i svensk media.

Veckans säljsignal: Stefan Lundell. När jag käkade lunch på lyxrestaurangen Riche igår antydde hovämstaren Leif Månsson att bord nummer 24 blivit mitt stambord. Jag hoppas innerligt att ingen av våra investerare (särskilt inte Staffan Persson) läser detta och får för sig att jag bokstavligen äter upp deras riskkapital.

Veckans gubb-nostalgi: Mattsson Helin. I onsdags prisades Breakit på den så kallade Tidsskriftsgalan (grymt kul – läs gärna mer om det här!). Prisutdelare var Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och SVT:s programdirektör Jan Helin. Tillsammans ledde de galan i gammal god Mattsson Helin-anda, alltså den gemensamma podd som duon under flera år körde då Jan Helin fortfarande var chefredaktör för Aftonbladet. Jag själv älskade det och vill att de omedelbart återupptar poddandet. Några av mina yngre och smartare kollegor var inte lika entusiastiska. Ännu ett tecken på att jag har blivit gubbig.

Veckans boktipsare: Malin Ekman. På tidskriftsgalan var det ont om techentreprenörer men knökfullt med medieprofiler. Jag träffade bland annat en av Sveriges vassaste reportageskribenter, Malin Ekman. Efter att precis avslutat Mikael Niemis roman Koka björn (Älskar både namnet och boken) är jag på jakt efter nya läsfester. Superstilisten Malin Ekman gav mig tre konkreta förslag – Agnes Lidbeck (”Finna sig”), Isabelle Ståhl (”Just nu är jag här”) och Therese Bohman (”Aftonland”). Jag återkommer med mina omdömen.

Veckans Gårdagens Industri: Lyko. Våra härliga kollegor på Dagens industri avslöjade i veckan att den snabbväxande e-handlaren Lyko ”nu är mycket nära en börsnotering”. Stämmer ju rätt bra med Breakits avslöjande att Lyko ska noteras sista kvartalet i år. Det skrev vi för två månader sedan. Bättre sent än aldrig, DI!

Veckans börstips: Carnegie. Är du i Stockholm på tisdag? Då måste du lyssna när jag grillar Fredrika Gullfot (grundare Simris Alg), Adam Kostyál (noteringschef Nasdaq) och David Karlsson (aktiechef Carnegie) om börsen. Jag är superpeppad! Förutom en hel del heta aktietips kommer vi bjuda på vin, tilltugg och kul mingel. Anmäl dig här!  

Veckans grus i maskineriet: Gymgrossisten. Jag har i flera artiklar påstått att Qliro försöker göra sig av med Gymgrosisten. I veckan fick jag dock indikationer på att den försäljningsprocessen kan vara avbruten. ”Vi har helt lämnat processen”, uppgav en av mina riskkapitalkällor på fredagsförmiddagen. Är värt att gräva vidare i nästa vecka. Men nu är det dags att ta helg!

Läs mer