Sök

Annonssamarbete med Comfort Hotel

Äntligen! Chattbot ersätter telefonlur på hotellrummet

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Affärsresenärer kräver inte längre den gamla tidens traditionella lyx och flärd. Desto viktigare är bra läge, personlig service och att med smart teknik ge gästen en sömlös upplevelse – från bokning till utcheckning. ”Vi arbetar aktivt för att kunna erbjuda allt det, till en okej prislapp dessutom”, säger Anna Spjuth, kedjedirektör på Comfort Hotel.

Anna Spjuth är en riktig hotellveteran, och har jobbat med flera hotellkedjor innan hon kom till Petter Stordalens Choice-koncern. Där har hon både hunnit med att basa över Yasuragi Hasseludden och starta upp flaggskeppen At Six och Hobo i centrala Stockholm.

Sedan 2016 är Anna Spjuth kedjedirektör för Choice-varumärket Comfort Hotel, med 33 hotell i Sverige, Norge, Danmark och Litauen. Här ger hon några framtidsspaningar med digitala förtecken.

1. Det personliga blir allt viktigare

Alla vill bli sedda och bekräftade. En risk med den pågående digitaliseringen av hotellnäringen är att upplevelserna blir allt mer kalla och opersonliga. Men det kan faktiskt vara precis tvärtom, menar Anna Spjuth.

”Vi är alla individualister, och nu kan man använda tekniken för att tillmötesgå behovet av personlig service. Vi kan i dag ha mycket bättre koll på våra gäster och deras behov – på så sätt kan vi exempelvis anpassa ljuset och fixa gästens favoritmusik på rummet. Och när fler gäster väljer att checka in automatiskt kan personalen lägga mer tid på att ge riktigt bra service.”

2. Sömlös teknik hela vägen

Den till synes enkla personifieringen fungerar tack vare kombinationen av teknik och människor. När allt flyter på som bäst ska man inte behöva reflektera över tekniken, menar Anna Spjuth.

”I vår koncern lägger vi stor vikt på att ligga i teknisk framkant. Nordic Choice Hotels testar just nu möjligheten att via appen kunna boka hotellrummet, checka in innan du ens kommit fram till hotellet, välja rum, låsa upp dörren, betala och checka ut – helt på egen hand. Vi testar även möbler som laddar telefonen utan sladdar, och vi experimenterar med VR-upplevelser och röststyrd AI i form av Alexa. Vi har redan en chatbot för kundservice, vilket gör att vi kan skippa telefon på hotellrummet.”

3. Grundprodukt med extra topping

En och samma resenär har olika behov vid olika resor och olika tillfällen. Och om man främst vill ha ett bra läge till ett bra pris ska man inte behöva betala för alla extratjänster. Så lyder i alla fall Comforts filosofi.

”Jag tror det blir allt vanligare att man täcker grundbehovet, och sen kan man fylla på med extra topping. Naturligtvis vill jag bo på ett bra hotell, men jag kanske inte alltid vill betala för minibar, room service och allt annat som jag indirekt måste pröjsa för, vare sig jag nyttjar det eller inte. Behöver jag till exempel verkligen städning varje dag? Vi har tagit fram något som heter Comfort Hotel Xpress, vilket innebär att städningen sker var fjärde dag under vistelsen. Vill du ha det oftare får du lägga till den tjänsten. Detsamma gäller frukost, det ingår inte, men finns att köpa till om du vill.”

4. Transparent verksamhet

Vi blir alla mer pålästa när det gäller miljö, kost, konsumtion och vilka varumärken man vill förknippas med. Desto viktigare blir det för företagen att våga vara transparenta i sitt förhållningssätt, och hotellbranschen är inget undantag.

”Det börjar bli lite uttjatat att prata om Millennials som en homogen grupp av människor, men faktum är att den generationen är oerhört viktig för oss i hotellnäringen. Och de kräver i allt större utsträckning en transparent verksamhet med tydliga etiska riktlinjer. Allt man försöker gömma kommer fram förr eller senare, det visar inte minst kampanjer som #metoo. Jag är en ivrig förespråkare av ”what you see is what you get” – låt oss vara oss själva både på och utanför jobbet; öppna, ärliga och vänliga. Jag tror att det finns en stark längtan efter det autentiska och personliga.”

5. Pappersfritt förstås!

Det ”papperslösa samhället” som skulle infinna sig i och med datoriseringen har låtit vänta på sig. Men i dag kan vi faktiskt slippa en hel del pappersarbete – se bara på utvecklingen av mobila resedokument, smarta bokföringsappar och kontakten med våra myndigheter.

”För mig är det en självklarhet att våra hotell är kontantfria”, säger Anna Spjuth. ”Vi var bland de första att erbjuda betalning via Swish och Apple Pay. Kvitton och fakturor sköter vi naturligtvis digitalt. Framtidens hotellupplevelse ska vara smidig, sömlös, prisvärd − och papperslös.”

Detta är en sponsrad artikel från Comfort Hotel, en hotellkedja med drygt 30 hotell i Norden & Baltikum. Comfort Hotel har fokus på bra lägen, selected service, skön design och högt miljöfokus. Allt till rätt kurs, så att du kan spendera mer pengar på annat. Som företag kan du signa avtal som gäller för vistelser på hela Nordic Choice Hotels – klicka här för mer information.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer