Svenska medieinvesteringar ökade 0,7 procent i oktober till ny rekordnotering

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 0,7 procent under oktober, jämfört med samma period föregående år. Under månaden förmedlades medieinvesteringar för drygt 1,65 miljarder kronor vilket är en rekordnotering sedan mätningarna startade 2006.

- Den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia är oktober 2016, så följaktligen möter samtliga mediekategorier mycket starka siffror i denna mätning. Vi befinner oss i en högkonjunktur, men det är inte den enda anledningen till den positiva tillväxten, utan det handlar även om att mediebyråernas erbjudande växer och utvecklas i en riktning som svarar mot annonsörernas behov, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

De stora vinnarna i oktober blev radio, utomhus/trafikreklam, DR/annonsblad, internet samt bio. För radio var ökningen hela 35,8 procent medan utomhus/trafikreklam var upp 24,7 procent. Det var en ny rekordmånad för de båda kategorierna.

Betydligt sämre gick det för flertalet printkategorier där bland annat dagspress storstad uppvisade en negativ tillväxt om 21,4 procent.

Hittills i år har de totala medieinvesteringarna ökat med 3,5 procent, enligt sammanställningen.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel