Sök

Var tredje julklapp väntas köpas på nätet: "Starkaste perioden på året"

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Postnords senaste e-barometer visar att konsumtionen på nätet gick upp med 15 procent under tredje kvartalet, jämfört med samma månad föregående år.
Nu väntar årets starkaste period – julen.

Fördelat på olika kategorier gick barnartiklar och leksaker bäst med en ökning på 25 procent. Även bygghandeln och livsmedelsbranschen mäktade med starka siffror och uppvisade båda uppgångar på över 20 procent.

Fjolårets vinnare för perioden, böcker och media, hade en desto tyngre utveckling denna gång och ökade med bara 3 procent. Elektronikhandeln var också sämre än snittet och växte med bara 6 procent.

Modehandeln gjorde en revansch på det svaga fjolåret och växte i nivå med den övergripande e-handelsförsäljningen, det vill säga med 15 procent.

Antalet som handlade via nätet uppgick till cirka 64 procent av befolkningen.

På den utländska fronten är det fortsatt Kina som dominerar med 36 procent av alla inköp från utländska sajter. Storbritannien och Tyskland placerar sig bakom med 25 respektive 20 procent.

Framöver väntar den starkaste perioden på året med julen där man förväntar sig att var tredje julklapp kommer att köpas online. Det går att jämföra med för tre år sedan när e-handeln stod för cirka 24 procent av den totala julhandeln.

Läs mer