Sök

Ida Eklund flyttade till New York för att frälsa skolvärlden med Digiexams e-tentor

DigiexamNew Yorkstartupresan

Ida Eklund, Digiexam. Foto: Sara Lindmark.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Att växa internationellt är en stor utmaning för svenska edtechbolag. En aktör som lyckats skala upp är den digitala provtjänsten Digiexam. Ida Eklund har varit med och startat upp New York-kontoret och knutit till sig en rad viktiga amerikanska skolor.

Vi träffas nio våningar upp i ett av We works många kontorshotell, på Madison Avenue i New York. Hit har den digitala skolprovstjänsten Digiexam nyligen flyttat in.

“Kaffet är såklart inte lika gott som hemma men ta gärna en kopp”, säger Ida Eklund innan vi går vidare in i ett litet konferensrum.  

Själv har hon för länge sedan vant sig vid smaken eftersom hon bott i New York i två år. Den amerikanska marknaden blev ett naturligt val, då antalet skolor och studenter är så otroligt många.

Tillsammans med kollegan och Digiexams medgrundare, Johan Hägglund, har Ida Eklund byggt upp bolagets USA-verksamhet. I dag är de tre personer som dedikerat arbetar med den nordamerikanska marknaden. 

“Vi märker att skolorna är mycket mer exponerade än i Sverige och får extremt många säljsamtal. Det finns många bra edtech-produkter så det gäller att slå sig fram i bruset. Vi tycker ändå att vi har hittat en stark nisch som ingen annan lyckats lösa. Vi blev - och är - småchockade över att inte fler fokuserat på att skapa just driftsäkra prov”, säger Ida Eklund.

Hon ansvarar för affärsutveckling och sälj mot grundskolor, främst på den privata sidan. I dag är det 2.800 skolor världen över som använder Digiexam och störst användarskara finns fortsatt i Sverige. Hur många skolor i USA som bolaget hittills skrivit avtal med vill inte bolagets vd, Gustaf Nordbäck, avslöja.

Redan innan flytten till New York slöt Digiexam ett avtal med prestigeskolan Columbia University, något som varit till stor hjälp när det kommer till att skala upp tjänsten.

“Ja, following-the-leader-effekten blir väldigt tydlig. Jag använde dem som referens när jag signade min första skola, Hewitt school, på Upper East. Eftersom det är en ganska känd flickskola har det i sin tur lett till ett kundkluster här i New York”, säger Ida Eklund.

Oavsett bransch rekommenderar hon att börja bygga ett kontaktnät och gärna få in en pilotkund innan man åker över till New York.

“Jämfört med Sverige så är det ännu viktigare att skapa relationer med kunder, i mitt fall främst lärare och skolornas IT-chefer, och verkligen förstå deras problem. Utmaningen är att dessa kunder förväntar sig en stor uppassning och att få igenom alla sina önskemål i och med att alla edtechbolag så klart vill arbeta med dem”, säger Ida Eklund.

Den största utmaningen för fortsatt USA-expansion är att få skolor att lita på ett litet företag från Sverige som är nya på marknaden.

"Vi försöker att arbeta med namnkunniga klienter för att kunna ha dem som referenser, det bygger en trovärdighet för oss som företag. Utöver det så är det alltid en utmaning att förändra status quo, att gå från papper och penna till digitalt, och där ligger Norden längre fram”, säger Ida Eklund.

Digiexam har tidigare tagit in riskkapital från bland andra finansmannen Sven Hagströmer och affärsängeln Sophia Bendz. 2016 landade omsättningen på 6,5 miljoner kronor jämfört med 2,9 miljoner året innan. Förlusterna ökade från 3,2 till 8,6 miljoner kronor.

“Det var i linje med förväntningarna. Tillväxten har till stor del kommit från Sverige, men i USA och Kanada fick vi in många nya kunder, bland annat toppuniversitet som Georgetown University", säger Gustaf Nordbäck. 

I år är målet att den digitala provplattformen ska generera 15 miljoner kronor i intäkter.

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

LÄS MER:

Lista: Här är 11 heta startups inom edtech – och så går det för dem

Konkurrensen om att digitalisera skolan ökar: "En strid på kniven"

Svenska Digiexam värderas till 280 miljoner i ny riskkapitalrunda

Videoplaza-grundaren greppar ordförandeklubban i Digiexam – som byter vd

Digiexam når nu 40 procent av Sveriges elever på gymnasiet

Kartläggning: Så (långsamt) växer den svenska edtech-branschen

Läs mer