Dustee Jenkins ska ratta Spotifys kommunikation inför börsnoteringen

Breakit - Dustee Jenkins ska ratta Spotifys kommunikation inför börsnoteringen

Erik Wisterberg

Reporter

Här är Spotifys senaste toppchef. Dustee Jenkins får uppdraget att styra Spotifys kommunikation.

Vi på Breakit älskar att skriva om Spotify. Varför? Bolaget, grundat av Daniel Ek och Martin Lorentzon, har lyckats bli världens största betalade musikstreamingtjänst.

Många blickar är riktade mot bolaget, av flera skäl.

• En börsnotering i USA väntas, förmodligen under första halvåret 2018.

• Bolaget växer snabbt, men det gör också förlusterna. Hur, och när, ska Spotify vända till vinst?

Nu värvar Spotify Dustee Jenkins, som blir chef för pr- och kommunikation på streamingjätten. Det skriver både Recode och PR Week.

Hon kommer närmast från rollen som kommunikationschef på detaljhandelsjätten Target. I och med att grundarna håller låg profil externt finns det skäl att tro att Dustee Jenkins kommer att få en viktig roll både inför och efter en eventuell börsnotering.

Hon har tidigare jobbat på pr-byrån Hill & Knowlton, men har också erfarenhet från den politiska sfären i Washington. Under tiden då George W. Bush var president var Dustee Jenkins kommunikationschef på USA:s bostadsdepartement.

Dessförinnan jobbade hon som pressekreterare åt den republikanska senatorn Kay Bailey Hutchison.

På Spotify ska Dustee Jenkins rapportera till marknadschefen Seth Farbman.

Lite kuriosa i sammanhanget är att hon inleder sin karriär på Spotify genom att inte prata med pressen.

”Jenkins har avböjt att kommentera sitt jobb”, skriver PR Week.

Så långt är allt som vanligt på Spotify.

Läs fler artiklar
LÄS MER