Sök

Nu laddar Johannes Cullbergs Paradiset för e-handel: "Det blir någonting helt nytt"

Paradisete-handel

Johannes Cullberg. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Efter sin crowdfunding-succé satsar nu Paradiset på att kicka igång e-handel innan nästa sommar.
"Vi tittar på ett koncept som inte är gjort i Sverige tidigare", säger vd:n. Johannes Cullberg.

Paradiset är en matvarukedja som profilerar sig med naturliga och ekologiska produkter.

För några veckor sedan investerade runt 5.000 personer 21,5 miljoner kronor i Paradiset genom crowdfunding-plattformen Fundedbyme – målet var satt på åtta miljoner.

Paradisets grundare och vd Johannes Cullberg tror att många lockas av företagets etiska och moraliska erbjudanden. Pengarna kommer bland annat att gå till en satsning på e-handel och målet är att rulla ut innan sommaren.

”Det kommer att bli tajt så vi får se, men vi försöker att sikta på det i alla fall. Vi är mitt uppe i att kartlägga hur processen ser ut och få in rätt folk”, säger Johannes Cullberg.

Han är förtegen om detaljerna men berättar att Paradiset tittar på ett koncept som inte är gjort i Sverige tidigare. Grundaren beskriver det som en "finurlig lösning" som han själv hittat på.

"Allt kommer att vara annorlunda", enligt Johannes Cullberg.

”Det kommer att ge konsumenterna i landet tillgång till väldigt bra råvaror, det blir någonting riktigt bra. Det är inte vanliga Mathem och mat.se om vi säger så”.

Målet är även att öppna minst en till fysisk butik under nästa år, utöver de tre man redan har.

Johannes Cullberg uppger att omsättningen dragit iväg rejält efter crowdfundingen.

”Alla handlar oftare och mer, man har fått upp ögonen för Paradiset”.

Företaget har hittills tagit in närmare 100 miljoner kronor. Johannes Cullberg berättar att flera kända namn deltog i den senaste rundan, exempelvis kockar, sportstjärnor och olika matprofiler.

Under förra året omsatte Paradiset 47,5 miljoner kronor med en förlust på närmare 20 miljoner kronor.

Johannes Cullberg väntar sig två-tre förlustår till innan vi kan se effekter, vilket han tillägger är helt enligt plan.

"Det är viktigt att bygga en stabil grund som gör att vi har uthållighet och kan gasa”.

Han sticker inte under stol med att konkurrensen är stentuff från jättar som ICA, Coop och Axfood.

Paradisets fortsatta strategi är att vara tydlig med erbjudandet om naturlig och ekologiskt mat, samtidigt som man satsar på exklusiva produkter inom exempelvis hälsa och det vegetariska sortimentet.

Johannes Cullberg berättar att många mindre producenter föredrar att arbeta enbart med Paradiset.

"På sikt kommer vi att kunna erbjuda produkter som bara finns hos oss, det är vi i början av att göra nu".

Framöver finns planer på att ta in mer pengar.

”Vi kommer nog att göra en stor runda när vi släpper näthandeln”.

Crowdfunding?

Det är mycket möjligt.

Läs mer