Sök

Facebook: ”Vår plattform användes för att försöka underminera valet”

TwitterGoogle

Facebooks Colin Stretch lägger korten på bortet. Foto: Skärmdump från liveström.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Hur påverkade Ryssland USA:s presidentval? Företagen bakom världens största sociala plattformar svarade på tisdagen inför kongressen.

För mindre en ett år sedan sade Mark Zuckerberg, grundare och vd för Facebook, att det sociala nätverket inte hade påverkat USA:s val.

Han svarade nästan hånfullt när ämnet kom på tal.

”Idén att falska nyheter på Facebook har påverkat valet på något sätt är en ganska galen idé”, sade han enligt Dagens Nyheter.

Men det var då. Allt har förändrats. Den amerikanska kongressen kräver nu svar.

19:30 på tisdagskvällen, svensk tid inledde den kommitté som ska reda ut hur Ryssland påverkade valet där Donald Trump blev vald till president.

Facebook, Google och Twitter har representanter på plats som ska vittna.

Scrolla till toppen av denna text för att själv följa utfrågningen som strömmas live. Recode publicerar här löpande uppdateringar för dig som hellre vill läsa.

Senator Lindsey Graham inledde dagens utfrågning genom att konstatera att de sociala plattformarna används av folk som vill USA illa.

”De som vill underminera vårt sätt att leva har funnit portaler rakt in i vårt samhälle”, sade han i sitt öppningsanförande.

Redan inför utfrågningen blev det via läckor känt att 126 miljoner amerikaner kan ha nåtts av rysk propaganda. Det handlar om annonser och organiskt spritt material från ”Internet Research Agency”, en rysk trollfabrik.

Mellan juni 2015 och augusti 2017 nådde deras innehåll uppskattningsvis 126 miljoner amerikanska Facebookanvändares nyhetsflöde.

Strax före kl 20:00 på tisdagskvällen vittnade Facebook-chefen Colin Stretch inför kommittén.

”När det kommer till valet 2016 vill jag vara tydlig. Vi ser mycket allvarligt på vad som hände på Facebook”, sade han och fortsatte:

”De utländska störningarna vi såg var klandervärda. Utländska aktörer gömde sig bakom fejkade konton och missbrukade vår plattform för att försöka så splittring och underminera valet. Det går rakt emot våra värderingar och allt Facebook står för”.

Colin Stretch fortsatte med att berätta om Facebooks interna undersökning om vad som har hänt. Buskapet är att utländska aktörer använde fejk-konton för att köpa annonsering till olika sidor på både Facebook och Instagram. Dessa annonser har nått miljontals amerikaner.

”Vi är fast beslutna att göra saker bättre”, sade Colin Stretch.

Han kunde dock inte svara på om Facebook ännu har lyckats identifiera samtliga inlägg som gjorts av ryska intressen i syfte att påverka valet utan hänvisade till att bolagets undersökning är pågående. 

Läs mer