Sök

Snaps hajpade brillor floppar – hundratusentals samlar damm på lager

Snapchatsnapchat

Snaps glasögon lever inte upp till förväntningarna. Foto: Snap.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Snaps Spectacles missar målet med råge, enligt läckor. Dessutom verkar de som köpt brillorna inte gilla dem.

Hajpen var stor när Snap, bolaget bakom appen Snapchat, presenterade sina kameraglasögon ”Spectacles” i september 2016.

Två månder senare började de säljas, via de gula Minion-liknande automaterna kallade ”Snapbots”.

Först i februari släpptes kamerabrillorna för försäljning över nätet – och i somras blev de tillgängliga att beställa i Sverige.

Att de inte har blivit någon jättehit i Sverige kan nog de flesta vara överrens om. Människor med Snaps brillor på Stockholms gator är ungefär lika sällsynta som billiga andrahandskontrakt innanför tullarna. 

Men hur går det – egentligen – för Snaps jättesatsning?

Ni som minns Googles floppade AR-glasögonsatsning Google Glass vet att även de största giganterna kan gå bort sig. Och mycket talar för att Snaps glasögonäventyr hittills har presterat svagt.

The Information rapporterar att Snap ”kraftigt överskattade efterfrågan” för Spectacles – och att bolaget har ”hundratusentals osålda enheter” på lager. Sajten bygger sin artikel på två källor nära företaget.

Business Insider rapporterar samtidigt att mindre hälften av de som köpt glasögonen fortsatte att använda dem efter en månad.

Båda dessa rapporter står i bjärt kontrast mot den positiva bild av glasögonsatsningen som vd:n Evan Spiegel förmedlade i samband med bolagets senaste kvartalsrapport. I reda tal ska Snap ha sålt 150.000 par av sina Spectacles.

”Lanseringen av Spectacles under senare delen av 2016 har inte genererat signifikanta intäkter för oss”, står det i Snaps kvartalsrapport.

Läs mer