Sök

Annonssamarbete med Plexian

Därför ska du investera i andra generationens fintech

Plexian

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

”’Va, är det sant? Går det verkligen att göra?’ Detta är en vanlig reaktion när jag presenterar värdekedjorna i vår plattform”, säger Plexians vd, Sami Sulieman.

Jättar som Spotify, Snapchat och Twitter är några av de stora aktörer inom tech som har haft svårt att visa lönsamhet, trots innovativa tjänster och ett stort antal registrerade användare. Bara dessa tre bolag visade en gemensam förlust på över $1 571 miljoner dollar under 2016! I techbolagens fotspår dök en helt ny bransch upp, första generationens fintechbolag. Precis som sina föregångare visar många av dessa bolag upp innovativa tjänster, men misslyckas kapitalisera och gömmer sig bakom ett högt användarantal när årsredovisningen visar röda siffror.

”Det enkla med en startup är att komma på en bra idé och en produkt som användarna vill ha. Det medelsvåra är att bygga och lansera den färdiga produkten eller tjänsten. Det svåra är att göra produkten lönsam och ge ROI till alla de som tidigt var med och investerade i bolaget”, säger Sami.

Precis som de nu mogna techbolagen Facebook och Netflix, tror sig även andra generationens fintechbolag Plexian ha knäckt koden. Plexian har tagit fram en modell för hur man som startup i en konkurrensutsatt bransch visar lönsamhet. Modellen kommer appliceras och prövas när företagets första tjänster rullar ut i slutet av 2017.

”När Facebook gick från ett snabbväxande första generationens techbolag till ett lönsamt andra generationens, visade man branschen att det går att kapitalisera tech. Hemligheten var innovation, både i produkterna men även lönsamhetsmodellen. Vår filosofi har alltid varit värde i alla led, det vill säga för våra kunder, för våra investerare och för oss själva. När vi visar potentiella partners vilket värde vår plattform kan leverera blir de tagna på sängen. ’Kan ni göra allt detta?’, brukar de säga”, säger Helena S, CFO Plexian AB (publ)

När Plexian tog fram sin modell för lönsamhet användes en ovanlig strategi. Hemligheten var att utgå från användarens beteende. Genom att ta reda på inom vilka användningsområden tjänsterna ska användas, var det också mindre komplext att ta fram en processkarta för att markera vart i flödet värden kunde skapas. Till skillnad från första generationens fintech som ofta förlitar sig på ett kärnflöde kan Plexian kapitalisera på flera parallella flöden som integreras med kärntjänsterna.

”Genom att låta kunden utgå från sina egna behov och själv välja vilka flöden som ska kopplas på den beställda tjänsten kan vi skala det värde som både vi och kunderna delar på” säger Sami.

Plexian AB (publ) som utvecklar morgondagens finansiella tjänster med fokus på digitalt och mobilt öppnar nu upp för allmänheten att teckna aktier i bolaget. Här kan du läsa mer om Plexians publika emission 2017. Just nu är Plexian även mitt uppe i lanseringen av sin digitala plattform som kommer att revolutionera hur företag, föreningar och privatpersoner ser på ekonomiska tjänster. Sedan tidigare har man fått klartecken för utgivning av sitt Plexian Mastercard och även OK på integration vid lansering med bokföringsjätten Fortnox. Flera unika samarbeten är i slutskedet av förhandlingsfasen och en bankansökan lämnas in i slutet av 2017. Plexian har även långtgående planer på att under Q2 2018 noteras på Nordic Growth Market (NGM).

Det här är en sponsrad artikel från Plexian AB (publ), en andra generationens fintech för mobila banktjänster, som skapar värde i alla led. Här kan du läsa mer om den publika emissionen i Plexians memorandum – och här om alla Plexians finansiella lösningar.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer