Sök

Paulina Gunnardo blir ny ordförande i Influencers of Sweden

Influencers of Sweden

Influencer of Swedens styrelse

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Bloggprofilen Clara Lidström lämnar över ordförandeklubban till Paulina Gunnardo.

Influencers är den nya tidens kändisar och kan tjäna enorma pengar på att berätta om varumärken de gillar. Företagen betalar för att synas i deras kanaler på till exempel Youtube och Instagram.

Men branschen är fortfarande relativt ny, och som ett stöd för de sociala profilerna finns intresseorganisationen Influencers of Sweden. Organisationen vill utbilda sina medlemmar om rättigheter och skyldigheter för kreatörer och publicister, men har mottagit kritik den senaste tiden, bland annat från talangnätverken som anser att organisationen inte representerar branschen.

Nu står det klart att Influencers of Sweden byter ordförande. Bloggprofilen Clara “Underbara-Clara” Lidström lämnar på grund av tidsbrist och ersätts av Paulina Gunnardo.

“InoS är en viktig aktör i det rådande medielandskapet men då jag nu går in i en intensiv expansionsfas i mina egna företag och måste dra ner på externa engagemang så har jag valt att lämna styrelsen. Jag kommer självklart fortsätta vara medlem i föreningen men lämnar med varm hand över ordförandeskapet till Paulina Gunnardo som jag är övertygad kommer göra ett mycket bra jobb”, kommenterar Clara Lidström.

Paulina Gunnardo, som har drygt 10 års erfarenhet av förenings- och styrelsearbete, kommenterar:

“Jag ser fram emot att ta över stafettpinnen som ordförande efter Clara Lidström och att leda arbetet i föreningen Influencers of Sweden. Influencers of Sweden är en ung förening med en viktig roll att fylla i dagens medielandskap där influencerbranschen utvecklas i raketfart”, säger hon.

Läs mer om talangnätverkens skarpa kritik här.

Läs mer