Städplattformen Helpling växer – sopar upp konkurrenten Hassle

Breakit - Städplattformen Helpling växer – sopar upp konkurrenten Hassle
Helplings Norden-chef Lise Rechsteiner.
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Helpling blir det största företaget inom onlinebokning av städtjänster utanför USA efter att ha köpt upp konkurrenten Hassle.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Breakit har tidigare skrivit om Helpling som kopplar ihop folk som vill ha städhjälp med städare via en app. Företaget har tidigare tagit in drygt 534 miljoner kronor från bland andra Kinnevik-bolaget Rocket internet. En del av de pengarna går nu till köpet av Hassle.

Bolagen har valt att inte avslöja köpeskillingen.

Helpling är ledande inom sin nisch på 12 av de 14 marknader där bolaget finns. I Storbritannien är det dock Hassle.com, backat av Accel Partners som tidigare har investerat i Facebook, Dropbox och Spotify, som har varit marknadsledande.

“Hassle.com är inte bara marknadsledande i Storbritannien och Irland, de har också en mycket sofistikerad teknik och har byggt upp ett varumärke som folk förknippar med förtroende, kvalitet och säkerhet”, skriver Helplings medgrundare Benedikt Franke i ett pressmeddelande.

I Sverige finns Helpling på 15 orter. Med Hassle hoppas bolaget kunna satsa ytterligare i Norden. I våras sa Helplings Nordenchef Lise Rechsteiner för Breakit att Sverige är en viktig marknad med stor potential.

"Den svenska marknaden förändras just nu och det blir allt mer vanligt att få städhjälp och andra tjänster i sitt hem", sa hon då.

Läs fler artiklar
LÄS MER