Readlys vd Per Hellberg: 5 lärdomar som bäddade för framgång

Breakit - Readlys vd Per Hellberg: 5 lärdomar som bäddade för framgång

”Vi har renodlat vår modell och har nu en produkt som är väldigt skalbar”, säger Per Hellberg, vd på Readly.

Den svenska medietjänsten Readly har framgångsrikt lyckats med att bli ett ”Spotify för magasin”. Här berättar vd Per Hellberg om sina insikter från en startup-resa som är långt ifrån slut.

Att stöpa om en bransch ser så lätt ut i efterhand – tjänster som Spotify, Storytel och Netflix har på några få år blivit självklarheter i vardagen för i princip hela Sverige och stora delar av världen.

Readly har byggt ett ”Spotify för magasin”, och efter fem års hårt arbete har tjänsten fler och trognare läsare än någonsin. Med över 2 400 titlar i arkivet kan man på allvar börja förändra djupt rotade vanor på ett sätt som i slutändan gagnar hela branschen.

Under arbetets gång har det dykt upp ett antal lärdomar som Per Hellberg tagit med sig:

1. Tiden finns − om tjänsten är tillräckligt bra och enkel

En tidig insikt som har lett till att Readly lyckats överleva många svårigheter genom åren är att man inte överskattade användarnas potentiella mediekonsumtion – tvärtom.

”Tidigare damp det ner ett magasin en gång i månaden, sedan läste man kanske i 20 minuter innan tidningen hamnade under soffbordet. Vi har märkt att läsbeteendet är helt annorlunda när man har tillgång till allting i mobilen eller surfplattan”, säger Per Hellberg.

Faktum är att det tycks ha funnits ett uppdämt behov av kvalitetsjournalistik hos läsarna − engagemanget var betydligt större än väntat när det fanns tillräckligt bra innehåll. Dessutom kan ett Readly-abonnemang för 99 kr/månad användas på upp till fem enheter, vilket drar upp konsumtionen i hushållet betydligt.

”Hushåll som tidigare tillbringade 35-40 minuter på magasin kan idag lägga upp till åtta timmar per månad i Readly. Det är en tydlig bekräftelse på att vi tänkte rätt från början. Även ungdomar läser mycket, vilket skapar fler annonsvisningar samt nya följare till magasinen. I USA är ungdomar under 20 år den snabbast växande läsargruppen för digitala magasin.”

2. Omringa kunderna!

Kundanskaffning har alltid ett pris, och många startups med friskt riskkapital brännande i fickan, gör möjligen misstaget att peppra ut breda budskap för att få in så många registreringar som möjligt. Men många registreringar är som bekant inte detsamma som bra kunder. Ifall kvaliteten på kunderna inte är tillräckligt hög kostar det lika mycket att hitta nya nästa gång.

”Vi hade till en början ingen aning om vilka parametrar som främjar en värdefull och långsiktig kundrelation. Vi provade med hård marknadsföring under 2015, innan vi hade skruvat klart på själva produkten. Vi fick in många som testade tjänsten gratis, men konverteringsgraden är betydligt bättre idag när vi har ett större utbud och satsar mer på specifika målgrupper.”

Per Hellberg menar att Readly ”omringar” den potentiella användaren genom att synas i olika sammanhang.  

”Genom riktad marknadsföring och samarbeten med exempelvis gymkedjor, researrangörer och teleoperatörer hittar vi nya vägar för att nå användarna i deras egna miljöer”, säger han.

3. Konsumtionsmönster – folk gör inte alltid som de säger

Precis som med all konsumtion av kultur och media, finns det en viss diskrepans mellan vad folk säger att de vill ha och vad de faktiskt konsumerar. Readly lockar sina användare med prestigetitlar som Time, Newsweek, Fast Company och Bloomberg Businessweek, samt med svenska kvalitetsmagasin som Filter, Café, Elle, Femina, Amelia och King.

Ett smörgåsbord som tilltalar de flesta med andra ord. Men vad läser användarna när ingen ser?

”Vi noterar framförallt en stor skillnad mellan de manliga läsarnas bokmärken och vad de faktiskt läser. Jag kan avslöja att de gärna läser kvinnliga titlar, bland annat en hel del veckotidningar. Samtidigt skulle många förmodligen tycka att vår tjänst var rätt märklig om vi hela tiden presenterade dessa titlar för dem. Vi tweakar ständigt för att lista ut hur vi ska skräddarsy innehållet på bästa sätt efter datan vi får in.”

Enligt Per Hellberg har själva magasinläsandet förändrats radikalt i Readlys universum. Plötsligt kan man snubbla över en inredningstidning eller båttidning som man normalt inte skulle köpa. Kanske kan man jämföra det med ett besök hos frisören.  

”Friheten att kunna bläddra hur mycket man vill gör att beteendet blir lite annorlunda från printkonsumtionen. För förlagen och annonsörerna är det förstås ett perfekt sätt att nå nya målgrupper med sina titlar. De ökar sina upplagor och kan få fler annonsvisningar.”

4. Våga styra om skutan

Som startup gäller det ofta att kunna anpassa sin produkt efter hur vindarna blåser. För Readly har detta varit tydligt – företaget provade sig bland annat fram på den amerikanska marknaden, men analyserade situationen och kunde snabbt slå an en ny kurs eftersom man inte såg optimal effektivitet initialt.

Idag finns Readly primärt i Sverige, England och Tyskland. Under 2018 väntas fler marknader stå på tur.

”Vi har renodlat vår modell och har nu en produkt som är väldigt skalbar”, säger Per Hellberg. ”Förlagsbranschen är sig väldigt lik över hela världen. I regel äger förlagen rättigheterna till allt sitt material, så vi slipper tänka på alla de upphovsrättsliga frågor som finns hos bokbranschen utan kan distribuera våra titlar globalt.

Per Hellberg menar att Spotify har gjort mycket för att bana väg för framväxten av nya typer av prenumerationstjänster.

”När vi analyserar nya marknader tittar vi på om det finns ett etablerat konsumtionsmönster med exempelvis Spotify och Netflix, samt smidiga betalningslösningar på plats. Därefter kan vi börja bearbeta lokala förlagshus för att få in material. Tidigare gick vi in i en marknad och satte igång direkt, men vi har lärt oss att vara mer förberedda innan vi lanserar.”

5. Syftet måste vara att bidra till en bättre bransch

I techvärlden tycks det ibland vara norm att man ska vilja skaka om – ”disrupta” – en hel bransch med sin unika affärsmodell. Men är man för kaxig och påstridig kring sin påstådda förträfflighet riskerar man att bli stoppad i dörren av de stora spelarna. Per Hellberg menar att Readly nått framgång tack vare en stor dos ödmjukhet. Medvetet har medarbetarna rekryterats både inifrån och utanför mediebranschen. Efterhand har man dessutom kunnat visa upp riktiga siffror som imponerar.

”Vårt mål är att den här branschen ska tjäna mer pengar, och jag tycker nu att vi lyckats visa att förlagen inte kannibaliserar på sig själva genom att finnas hos oss med sina titlar. Ett välkänt engelskt magasin blev alldeles förvånade när de plötsligt såg att sex procent av intäkterna kom från Sverige. De får helt nya läsare – och nya intäktsströmmar − som de aldrig skulle ha fått annars.”

Förlagen lägger upp sitt material i tjänsten kostnadsfritt. Därefter fördelas prenumerationsintäkterna enligt ett poängsystem till alla titlar beroende på antalet sidvisningar, tid tillbringa per sida, nedladdningsfrekvens och en rad andra parametrar.

”Vi sitter på väldigt intressant data eftersom vi för första gången kan visa förlagen exakt vilka målgrupper som tittar på deras annonser, och exakt vid vilka tidpunkter. Flera stora förlag har redan kunnat produktutveckla med hjälp av vår data och de ser idag ett förbättrat konsumtionsmönster. Vi vill vara förlagens affärspartner på vägen framåt”, avslutar Per Hellberg.

Det här är en sponsrad artikel från Readly, en digital magasintjänst som erbjuder mer än 2 400 svenska och internationella magasin samlade i en app. Just nu erbjuder Readly Breakits läsare att få tre månader till priset av en – läs mer om erbjudandet här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER