Sök

Adfenix får in 50 miljoner kronor i riskkapital till sina “oslagbara annonser”

TwitterInstagramAdtech

Delar av teamet bakom Afenix. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Räknar med att fyrfaldiga omsättningen i år.

Adfenix har de senaste åren seglat upp som ett av de allra snabbast växande startupbolagen i Göteborg. Bolaget har utvecklat en tjänst som gör att mäklare kan rikta bostadsannonser på sociala medier mycket mer exakt och på så sätt öka antalet besökare på sina visningar.

Bolaget har redan säkrat en rad stora mäklarhus i såväl Sverige som Storbritannien och Australien. I år räknar bolaget med att öka omsättningen från 10 miljoner till 40 miljoner kronor, berättar bolagets medgrundare Gabriel Kamienny.

“Vi har växt från 15 till snart 70 personer och de senaste två månaderna har vi skrivit avtal med 35 nya mäklare”, säger han.

På kundlistan hittar man i Sverige bolag som Erik Olsson, Fastighetsbyrån, Länsförsäkringar fastighetsförmedling.

Nu meddelar bolaget att man tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital för att kunna påskynda tillväxttakten.

“Vi har ett väldigt tydligt ‘window of opportunity’ (en lucka i marknaden reds. anm.) nu. Det finns helt enkelt inga bra konkurrenter på marknaden. Vi slår alla med hästlängder. Det vi vill göra nu är dels att ta hela marknaden globalt men också förbättra produkten så att vi är bäst även långsiktigt”, säger Gabriel Kamienny.

Pengarna kommer framförallt från det brittiska riskkapitalbolaget Notion capital, som specialiserat sig på investeringar i mjukvarutjänster för företag, och svenska Industrifonden.

“Det känns jättekul att få in de investerare vi fått med. Särskilt Notion som är ledande inom B2B Saas (mjukvarutjänster för företag reds. anm.) i Storbritannien”, säger Gabriell Kamienny.

Med på ett litet hörn är även det Jönköpingbaserade investmentbolaget Starbright och Göteborgsbolaget Goodfellow.

En av de viktigaste faktorerna för Adfenix framgångar är tillgången på information om användare. Det första bolaget gör när man får en ny kund är nämligen att lägga in en så kallad “pixel” på kundens sajt. Det är en liten rad kod som samlar in stor mängd information om varje unik besökare på sajten. Den informationen används sedan för att göra träffsäkra annonser på bland annat Facebook och Instagram.

Samtidigt kommer snart nya regler för hantering av personuppgifter. Den nya dataskyddsförordningen – även känd som GDPR – gör exempelvis att man som bolag måste vara tydligare mot sina användare vilken information man samlar in om dem på sin sajt. Annars kan det bli böter på upp mot 4 procent av bolagets globala omsättning.

Man skulle kunna tänka sig att det blir en stor utmaning för Adfenix framåt, eftersom bolaget samlar in mängder med användardata.

Gabriel Kamienny är dock kolugn inför förändringen.

“Det var en del av investerarnas DD-process (granskning av bolaget reds. anm.) att kolla på hur vi hanterar det. Jag är inte själv vår främsta expert på området men vi har erfarna jurister som tittat på hur vi ska göra och de tycker att det vi gör låter helt safe. Vi har pratat igenom de små förändringarna vi behöver göra”, säger han.

Läs mer