Sök

Volvo Cars köper konkursboet efter storsatsningen Garantibil

GarantibilVolvo Cars

Håkan Samuelsson, vd för Volvo cars. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

100 miljoner kronor i riskkapital har brunnit upp på kort tid. Men nu får bilsajten nytt liv.

”Det är ju magiskt att de har lyckats göra av med så mycket pengar på så kort tid". Så kommenterade Garantibils investerare Johan Staël von Holstein i april beskedet att företaget fått slut på pengar.

Och historien är verkligen smått häpnadsväckande.

Garantibil var under en period en av Sveriges hetaste startups. Miljonerna strömmade in från rutinerade investerare som Naspers, Vostok New Ventures och techprofilen Johan Staël von Holstein. Så sent som i maj 2016 fick företaget in 40 miljoner kronor i riskkapital.

Planen var att ta över andrahandshandeln av personbilar, där aktörer som Blocket och Bytbil dominerar. Men medan riskkapitalet flödade in uteblev succén.

På tre år lyckades bolaget bara sälja ungefär 2.000 bilar via sajten. Samtidigt försökte man expandera till nya marknader. Resultatet blev att man drog på sig för stora kostnader och tvingades in i rekonstruktion.

I april 2017, alltså mindre än ett år efter kapitaltillskottet på 40 miljoner, började Garantibil få slut på pengar. 

I augusti var konkursen ett faktum.

Nu visar det sig att plattformen fått nytt liv. Breakit kan avslöja att ett dotterbolag till den svensk-kinesiska biltillverkaren Volvo Cars har köpt upp både teknik, varumärke och domän från konkursboet.

“Den enda kommentar vi har är att vi förvärvat inkråmet i Garantibil”, säger Tommy Blickfeldt, ekonomichef på Volvo Car Retail Solutions (VCRS).

Exakt vad Volvo ska ha Garantibil till är inte helt självklart. VCRS är ett dotterbolag i koncernen som jobbar med att ta fram kundhanteringssystem och försäljningsmjukvara för Volvo-bilar.

Här är en möjlig förklaring till affären:

Volvo Cars går allt mer mot att sälja bilar direkt till konsumenter över nätet – en strategi som funkat framgångsrikt för exempelvis Tesla. Tidigare har i princip all försäljning gått via återförsäljare som Bilia och Bra bil.

Men det finns ett problem med modellen. När gemene man köper en ny bil är man van vid att samtidigt kunna sälja sin gamla bil till bilhandlaren. Det är svårt att lösa med en e-handel. Att få upp Garantibil på fötter skulle kunna vara ett sätt att täta den luckan i ekosystemet.

Tommy Blickfeldt har avböjt att ge några vidare kommentarer på affären. Prislappen är än så länge okänd.

Garantibil, som grundades 2013, har totalt tagit in drygt 100 miljoner kronor från sina investerare. 

LÄS MER: Ubers första självkörande bil är här – och det är en Volvo

LÄS MER: Historiskt besked från Volvo Cars – elektrifierar alla sina bilar

Läs mer