Sök

10 mediehus utvalda av Facebook – testar sätt att öka intäkterna

Meta

Washinton Post är en av de utvalda tidningarna. Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

The Economist och The Washington Post får testa Facebooks nya teknik – som ska hjälpa dem att ragga betalande läsare.

Aftonbladets forne publisher Jan Helin har vid ett tillfälle liknat Facebook vid en stor glufsande hund, som kommer rusande emot en med munnen öppen. Problemet är bara att man inte vet om hunden vill leka – eller käka upp en.

Läskigt.

Relationen mellan mediebolag, vars intäkter krymper, och Facebook har varit något ansträngd efter att guldåldern då tidningars länkar fick stort utrymme i algoritmen tog slut för ett antal år sedan.

Nu vill Facebook hjälpa till.

Det har tidigare rapporterats om att Facebook tittar på sätt att låta medier sälja prenumerationer via plattformen.

Nu inleds ett test, rapporterar bland annat Reuters. 10 publicister, bland dem The Washington Post och The Economist, är utvalda för att genomföra testet.

Lösningen funkar som en så kallad mjuk betalvägg. Läsarna kan komma åt ett visst antal artiklar per månad gratis via Facebooks app. Sedan ska Facebookanvändarna erbjudas att teckna en prenumeration via publicistens sajt.

De senaste åren har Facebooks utveckling av nya format syftat till att hålla kvar användarna på plattformen, snarare än att länka dem ut på internet. Mot den fonden är den nya lösningen lite av ett trendbrott.

Läs mer