Sök

Nya siffror – så mycket omsätter snabbväxande Uber Eats

Uber EatsMat på nätet

Hamburgare är en av de vanligare beställningarna i Uber Eats app. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

”En sällsynt ljuspunkt” för Uber.

I dag är matcykelbuden ett självklart inslag i stadsbilden i storstäder världen över. Men hur går det egentligen för bolagen? Breakit har tidigare rapporterat om Foodoras svenska siffror, som fortfarande är illröda. På global nivå slåss Foodoras ägarbolag Delivery Hero med bland annat Uber Eats, lanserat 2014.

Nu rapporterar Financial Times att Uber Eats stod för närmare en tiondel av Ubers totala intäkter under det andra kvartalet. Det innebär att Uber Eats är på väg mot en bruttoförsäljning på 3 miljarder dollar, motsvarande 24 miljarder kronor i år. Det speglar sannolikt värdet på alla ordrar genom appen.

Omsättningen ska landa på mellan 700-870 miljoner dollar, motsvarande 5,7-7 miljarder kronor.

”Uber Eats har varit en sällsynt ljuspunkt för det San Francisco-baserade bolaget, som har plågats av en serie kriser, inklusive att medgrundaren Travis Kalanick tvingats bort”, skriver Financial Times.

Vidare rapporterar tidningen att Uber Eats växer snabbare än bolagets kärnaffär, taxiverksamheten. Dock är Uber Eats olönsamt i tre fjärdedelar av de städer där tjänsten finns. 

I fredags kom nyheten att Facebook på allvar ger sig in i matkriget. Bolaget lanserar en flik i sin app för att beställa mat. Funktionen finns än så länge bara i USA. Enligt Techcrunch väljer Facebook att samarbeta med en rad matleverenstjänster istället för att bygga upp en egen.

Läs mer