Sök

En av Silicon Valleys tyngsta riskkapitalister öste precis in 120 miljoner svenskens startup

Kobalt

Willard Ahdritz, grundare och vd för Kobalt.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Bill Maris kliver in i Kobalt, det svenska techbolaget som spårar digitala musikrättigheter.

Bill Maris är en av Silicon Valleys riktiga tungviktare. Han grundade Googles riskkapitalgren, Google Ventures, 2009.

Uber, Nest, Slack och Jet.com är några av de bolag som Google Ventures gick in i tidigt.

Tidigare i år stod det klart att Bill Maris dragit igång en egen riskkapitalfond, kallad Section 32, med motsvarande 1,2 miljarder kronor att investera.

Vad pengarna skulle gå till var Maris förtegen om.

”Detta är början på en resa, jag har ingen aning om var den leder”, sade han till Techcrunch i maj.

Nu står det klart att resan, i alla fall delvis, leder till ett svenskgrundat musikbolag.

I våras berättade vi att Kobalt – musiktechbolaget som grundades av den svenske entreprenören Willard Ahdritz – stängde en megarunda. Totalt tog företaget in 75 miljoner dollar, motsvarande drygt 600 miljoner kronor.

Nu berättar Kobalt att även Bill Maris Section 32 kliver in som investerare, med ytterligare 15 miljoner dollar, motsvarande 120 miljoner kronor.

Bill Maris tar även plats i Kobalts styrelse.

”Bill är en av de viktigaste investerarna och ledarna i tech-världen. Att han går in i vår styrelse är inte bara ett stort ögonblick för Kobalt utan också för musikindustrin”, säger Willard Ahdritz i ett pressmeddelande.

Själv säger Bill Maris att sättet som ersättningar inom musikbranschen har hanterats på har varit fast i medelåldern.

”Artister får ofta vänta i månader eller år för att få betalt för sitt arbete, om de får betalt överhuvudtaget. Kobalt är det enda bolaget som har skapat ett fullödigt system som hanterar rättigheter som kan laga denna trasiga affärsmodell”, säger Bill Maris i ett pressmeddelande.

Han har även tidigare investerat i Kobalt, då för Google Ventures räkning.

Kobalt grundades 2001 av svensken Willard Ahdritz och är i grund och botten ett klassiskt musikförlag som arbetar med musikrättigheter. I decennier har förlag sett till att låtskrivare fått betalt när deras musik spelas världen över på radio och i tv.

Men Kobalt gör det på ett nytt sätt, anpassat för en digital verklighet. Bolaget använder sig av en webbportal som gör det möjligt för upphovsrättsinnehavare att se exakt hur och var deras musik används. Oavsett om en låt strömmas på Spotify eller Youtube, eller om om den användes i ett BBC-program eller på radio, så kommer upphovsrättsinnehavare kunna se det.

Det innebär att låtskrivare själva kan kontrollera de 700.000 olika intäktsströmmar som en enskild låt har – och se exakt var pengarna därefter tar vägen.

Här kan du läsa mer om Kobalt och Willard Ahdritz.

Läs mer