Waymo drar igång utbildningskampanj för att informera om självkörande bilar

Breakit - Waymo drar igång utbildningskampanj för att informera om självkörande bilar
Alphabet-bolaget Waymo drar i gång en utbildningskampanj om deras självkörande bilar. Foto: TT
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Testar sina bilar i Phoenix där invånarna är positiva - men konfunderade av de självkörande bilarna. Det vill Alphabet-bolaget ändra på.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Waymo, som är den enhet inom Alphabet-koncernen som sysslar med autonom körning, har valt att lansera en utbildningskampanj i USA för självkörande bilar.

Satsningen görs ihop med ett antal organisationer och går under namnet Let’s Talk Self-Driving, enligt ett inlägg på Medium.

Enligt Waymo har man valt att göra kampanjen i syfte att hjälpa personer få en bättre uppfattning om hur självkörande bilar fungerar. Bolaget uppger att personer i Phoenix i Arizona, där Waymo testar de självkörande bilarna, reagerar positivt på dem men att det också lämnar en del konfunderade.

Med hjälp av ett antal organisationer planerar man nu därför att få bort tvivlen kring den nya tekniken och utbilda allmänheten om hur den egentligen fungerar.

Let’s Talk Self-Driving kommer att marknadsföras med hjälp av en rad digitala, utomhus- och radioannonser i Arizona. Dessutom ska en uppgradering av hemsidan med samma namn göras för att inkludera mer information om autonom körteknik.

De organisationer som bistår Waymo i kampanjen är Mothers Against Drunk Driving, National Safety Council, Foundation for Blind Children, East Valley Partnership och Foundation for Senior Living.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER