Sök

Kampen om talangerna hårdnar – finska talangnätverket Troot etablerar sig i Sverige

SplayTrootinfluencers

Jonathan Borg och Kapten Riley värvas till nyetablerade Troot. Foto: Troot

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Finska Troot ger sig in på svenska influencermarknaden – och värvar profilerna Kapten Riley och “stunt-freaket” Jonathan Borg.

Influencer marketing, alltså marknadsföring med hjälp av sociala profiler, är en bransch som tagit rejäl fart de senaste åren. Idag omsätter branschen hundratals miljoner bara i Sverige. 

Men konkurrensen mellan nätverken, som vill hjälpa de sociala profilerna att kapitalisera på sina stora följarskaror, blir samtidigt allt tuffare – och nu dyker ännu en aktör upp på marknaden.

Finska Töttöröö byter namn till Troot och ger sig in på den svenska marknaden. Och nätverket rivstartar genom att plocka Youtube-profilen KaptenRiley från TV4:s talangnätverk .ENT.

"Troot förstår hur framtiden kommer se ut i sociala medier. De visade även ett starkt engagemang för mitt varumärken och har redan levererat relevanta samarbeten", säger Daniel "KaptenRiley" Riley.

Läs mer: Splay snor stjärnorna från värsta konkurrenten

KaptenRiley var en av de profilerna som nyligen riktade skarp kritik mot Guldtuben-arrangören Splay. Han var då kritisk mot att Splay var det enda nätverket med insyn i galan och att omröstningen inte var tillräckligt transparent.

En som däremot blev en vinnare på Guldtuben var “stunt-freaket” Jonathan Borg med Dumbass Production. Även han och hans nästan 400.000 Youtube-prenumeranter flyttar till Troot.

“Vi vill utmana annonsörer att våga se möjligheterna i de talanger vi jobbar med genom syn på att personligt formade budskap har bäst genomslag,” säger Troots Sverige-chef Christofer Båge.

I Finland är Troot dominerande och når 80 procent av de finska tonåringarna med sina influencers. Bolagets strategi är att jobba nära med ett fåtal influencers. Christoffer Båge menar att deras fokus på att skapa autentiskt innehåll är här för att stanna.

”Jag har i min tidigare roll som Sverigechef för en stor svensk annonsör sett just den brist på trovärdighet som kommer med forcerade budskap inkastade i personliga flöden. Facit säger gång på gång att det inte fungerar,” säger han.

"Vi vill hjälpa våra annonsörer att förstå vikten av en seriös produktion där innehållet får en naturlig del i flödet."

Läs mer