Facebook testade AI-bot i strategispelet StarCraft - förlorade

Breakit - Facebook testade AI-bot i strategispelet StarCraft - förlorade
Starcraft på Dreamhack. Här ska inte Facebooks bot deltagit. Foto: TT
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Boten CherryPI utklassad av privattillverkade botar

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Facebook har en forskningsgrupp inom artificiell intelligens och företaget har nu deltagit i en speltävling med andra botar. Det beskrivs av Wired ha skett mer eller mindre i tysthet och tävlingen Facebooks AI-bot deltog i var klassiska strategispelet StarCraft.

Tidigare har Google med sin forskningsenhet DeepMind haft framgångar och fått se sin AI besegra världsmästaren i det komplicerade brädspelet Go. I augusti sade DeepMind att StarCraft II är nästa mål att bemästra. Facebook har däremot varit mer tystlåtna och har inte officiellt gått ut med något mål att erövra spelet.

Facebook har 80 forskare inom sin AI-grupp men än så länge tycks företagets bot kallad CherryPi ha en del att lära sig. Enligt de resultat från tävlingen som presenterades i fredags placerade sig CherryPi först på en sjätteplats av totalt 28. De tre botar som placerade sig i toppen har skapats av privatpersoner.

Enligt Gabriel Synnaeve, en av forskarna hos Facebook, ska CherryPi ses som en grund för framtida forskning och utveckling. Tanken var helt enkelt att jämföra mot de övriga botar som tävlar samt att korrigera eventuella brister.

Teknikjättarna använder sig av maskininlärning för att skapa sina AI-botar, vilket innebär att mjukvaran utvecklar egna strategier i spelen genom att granska en stor mängd data och sedan experimentera på egen hand. Tidigare har botar i StarCraft främst byggt på regler och strategier som programmerats men där boten alltså inte lär sig mer efterhand.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER