Sök

Google och Amazon ville köpa – sen gick deras startup i konkurs

NarrativeGoogleTech

Martin Källström och Oskar Kalmarus grundade Narrative tillsammans

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nya Google Clips-kameran påminner en hel del om Narratives tidigare kamerasatsning – och IT-jätten ville i flera omgångar köpa den svenska startupen.
"En del av spelet”, konstaterar Narratives tidigare medgrundare Oskar Kalmarus.

I veckan presenterade Google sin nya satsning "Google Clips". En liten bärbar AI-kamera som som själv bestämmer när den tar sina bilder.  

Tanken är att kameran ska använda maskininlärning för att känna igen ansikten och förstå vilka ögonblick som är viktiga att fota. Användarna kan sedan logga in i en app för att ta del av och redigera materialet.   

Känns det igen? 

Den svenska startupen Narrative utvecklade nämligen minikameran "Narrative Clip" som tog automatiska bilder som skickades till användarens telefon.

Under förra hösten sattes bolaget i konkurs men köptes sedan loss av ett antal medarbetare.

Grundaren Martin Källström har tidigare talat ut om sina lärdomar från konkursen. 

Breakit kan nu berätta att Google i själva verket försökte att lägga vantarna på Narrative.

Narratives medgrundare Oskar Kalmarus, som inte längre är kvar i bolaget, avslöjar att man förde flera diskussioner med IT-jätten.

Det var Google själv som tog upp kontakten.

Den första dialogen om uppköp skedde redan 2013 med Googles fototeam. Vid den tidpunkten hade den första versionen av Narrative Clips redan släppts.

”Vi var ganska öppna med dem om vad vi gör, planerna och hur vi tänkte kring saker. Sedan rann det ut i den berömda sanden”, säger Oskar Kalmarus.

Under 2015 och 2016, i samband med version två, skedde diskussioner med det som då kallades för ”det nya Google-glass teamet”.

”Det kan man misstänkta är det här Google Clips”, konstaterar Oskar Kalmarus.

Även de diskussionerna rann ut i sanden och något bud blev det aldrig.

Medgrundaren avslöjar även att det fanns fler jättar på spelplanen. Amazon, Gopro och Fitbit har även de visat intresse. 

Oskar Kalmarus konstaterar att mycket ska till för att en sådan här affär ska gå i lås.

”Det ska finnas rätt personer på båda sidorna som vill tillräckligt mycket, ömsesidig förståelse för produkt, team och kultur och inställning till prislapp”.

Oskar Kalmarus har inte satt sig in i de tekniska detaljerna men konstaterar att kamerorna är väldigt lika utseendemässigt samt att namnen är identiska.

De är båda bärbara på kroppen med rektangulär form och tydlig lins.

Han undertrycker vidare att han inte känner någon bitterhet eller irritation över att Google nu släpper en produkt som ser ut och heter som Narratives.

”För de gör det på andra datapunkter än vi kunde ge dem. I den mån vi på något sätt bidragit till deras beslut var det en egen risk vi tog att de skulle använda den informationen på något sätt. En del av spelet”.

Oskar Kalmarus kan inte peka på specifika faktorer som ledde till att affären inte blev av men uppger att det fördes ”seriösa diskussioner”.

Hur nära en affär var ni?

"50/50."

Någon ånger över att affären aldrig blev av känner Oskar Kalmarus inte,  och menar att det var utanför hans påverkan. I dag är han vd för startupen Aevy. 

"Man ska inte tro att något kommer att hända för att en diskussion uppstår med någon som Google. Det uppstår mycket diskussioner och de flesta blir det inget av med". 

Han uppger sig vara genuint glad över att idén lever vidare hos en aktör med muskler och kunnande. Han pekar även på att Google gör mycket som Narrative inte gjorde, som AI-satsningen, och att de har större förutsättningar för att lyckas. 

"Det var framförallt där Narrative stupade på slutet. Det blev ett produktion- och finansieringsproblem. Det kan vi inte säga att Google har direkt".   

Läs mer