Ordföranden: Därför vill vi ha en annan typ av chef

Breakit - Ordföranden: Därför vill vi ha en annan typ av chef
Kathryn Moore Baker.
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Catena Medias Kathryn Moore Baker lägger korten på bordet.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Att Catena Media, verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring av nätkasinon och sportspel, byter ut sin vd Robert Andersson beror på att bolaget vuxit mycket under hans tid och nu behöver någonting annat.

Det säger Catena Medias styrelseordförande Kathryn Moore Baker till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagskvällen, efter att bolaget meddelat vd-byte.

"Vi har vuxit från 20 till 250 personer under Roberts 2,5 år som vd - det innebär en betydligt större och mer komplex organisation, med fler länder och nya vertikaler. Våra ambitioner är mycket höga och agendan långsiktig, och då är det inte onaturligt att byta ut den vd som vi rekryterade för en viss typ av bolag", säger hon.

Målet är nu att rekrytera en ny vd, och det brådskar enligt Kathryn Moore Baker. Viktigare är att det blir rätt profil, och tills vidare kommer huvudägaren tillika bolagets första investerare, Henrik Persson Ekdahl, ta över vd-rollen.

I en intervju med Börspodden den 20 september sade Henrik Persson Ekdahl att den senaste tidens resultatutveckling i Catena Media tyngts av ett tunt sportår hittills i år, men att ljusare tider därvidlag hägrar från och med slutet av det tredje kvartalet och fortsättningsvis under ett "enormt sportår" nästa år.

Idealkandidaten att ta vid efter den tillförordnade Henrik Persson Ekdahl, säger Kathryn Moore Baker, klarar av att sköta ett personalberoende midcapbolag med tydliga tillväxtmål, verksamt i en snabbrörlig tekniksektor.

Varför låter ni Robert Andersson gå innan ni har en efterträdare på plats?

"Jag kan inte gå in på detaljer; styrelsen beslutade det efter att ha beaktat vad vår agenda är och vad vi vill åstadkomma på kort tid. Vi är ett snabbrörligt företag."

I en säljrekommendation i Dagens Industri den 25 september hette det att Catena Media behöver göra en nyemission för att åter få i gång sin förvärvsmaskin.

Kathryn Moore Baker håller inte med om det.

"En del rapportering på sistone har betraktat våra siffror lite felaktigt. Vi har ett väldigt starkt kassaflöde, visserligen med en del åtaganden kring tilläggsköpeskillingar, men de är ju avhängiga av att förvärven går bra. Med det sagt: vi har emitterat obligationer och varit ganska aggressiva med förvärv, och vi arbetar konstant med vår finansieringsstrategi. Det vore inte onaturligt om vi vid någon tidpunkt kom till marknaden med något slags ny information om detta."

Vad gäller Catena Medias förmåga att integrera förvärv organisatoriskt säger Kathryn Moore Baker däremot att den är mycket hög för närvarande.

Vad ser du som er främsta utmaning framöver?

"Vi befinner oss i en bransch stadd i konsolidering. Intresset för branschen har ökat, och vi vill fortsätta befinna oss i framkant, både organisatoriskt, strategiskt och teknologiskt, samtidigt som vi vill upprätthålla vår hastighet. Det är gott om utmaningar, och även möjligheter."

Catena Media listades på First North till kursen 33 kronor i februari 2016 och mer än trefaldigades till som mest 114 kronor i maj året därpå.

Robert Andersson själv har inga kommentarer till beslutet, meddelar han Nyhetsbyrån Direkt.

Läs fler artiklar
LÄS MER