Sök

Wish ökar i raketfart i Sverige – här är 5 orsaker till det

Wish

Många youtubers som pratar om fenomenet "wish haul", som betyder ungefär "shoppa loss på Wish". Här en skärmdump från Youtube-kanalen Vanessaanne00.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Shopping-appen Wish växer extremt snabbt i Sverige med billiga prylar direkt från Kina. Detta trots att bolaget inte har någon personal på svensk mark. Vi förklarar vad Wish är och varför bolaget har blivit så framgångsrikt.

Sedan shoppingappen Wish grundades 2011 har bolaget tagit världen med storm. Bolaget omsätter enligt egen utsago redan "miljardbelopp" i dollar och har över 300 miljoner användare. 

Bakom bolaget finns grundaren Peter Szulczewski, som tidigare jobbade på Google. Han har byggt sitt företag kring en till synes enkel – men extremt kraftfull – modell.

LYSSNA: Olle Aronsson och Stefan Lundell pratar Wish i Breakits podd

Varför har då bolaget blivit en sådan enorm succé? Här är 5 punkter som kan hjälpa dig att förstå det.

1. Att handla från Wish är brutalt billigt...
Många småprylar som solglasögon och leksaker kostar bara 1 dollar, motsvarande under 8 kronor. Frakten är ofta gratis, eller bara några kronor.

2 ...eftersom prylarna köps direkt från fabrik i Kina
Wish använder sig av en så kallad dropshopping-modell, vilket innebär att en kund i Sverige beställer prylarna direkt från fabriken i Kina, utan mellanhänder. Det kan ta tid att få prylarna levererade, men det blir billigt.

3. Frakt från Kina är subventionerat
Än så länge kan Wish dra nytta av internationella postbestämmelser som ger länder i Asien rejäla rabatter när de skickar till exempelvis Sverige, eftersom de asiatiska länderna enligt en gammal klassificering räknas som utvecklingsländer som förtjänar rabatt jämfört med industrialiserade länder i väst. Det handlar alltså om ett sorts "post-bistånd".

4. “All in” på mobilappen
Wish är ingen e-handelssajt – det är en renodlad mobilapp. Det innebär att bolaget redan från start har haft en produkt som tilltalar en ung publik som inte använder webbläsare särskilt mycket utan mest surfar i appar. Dessutom kan bolaget skicka push-notiser till användarna och får mejladresser på köpet när någon skaffar appen, även om de inte köper något.

5. Individanpassad shopping
Wish samlar på sig stora mängder data om användarna, och individanpassar rabatter och erbjudanden för att kunden ska impuls-köpa kläder och prylar. Erbjudandena är ofta tidsbegränsade, vilket uppmanar kunderna att trycka på köpknappen direkt i stället för att vänta. Om en timma kan ju erbjudandet försvinna (!).

Några officiella siffror för hur mycket Wish omsätter i Sverige finns inte. Det finns dock ett par datapunkter som åtminstone ger en fingervisning om kraften i bolagets tillväxt på svensk mark.

Dels vittnar fraktjätten Postnord om att Wish sannolikt ligger bakom en stor del av ökningen för antalet paket från Kina som nu anländer till Sverige via postterminalen på Arlanda.

En annan datapunkt är statistik över appnedladdningar, som sammanställs av analysföretaget App Annie.

App Annies siffror visar att Wish har varit ohotad etta hela sommaren vad gäller antalet nedladdningar för shopping-appar på Iphone i Sverige.

Jättar som Blocket och H&M får nöja sig plats tre och fyra på den listan.

Vad innebär då Wish-framgångarna för svenska e-handlare? En inte alltför vild gissning är att digitala fyndvaruhus som Let's Deal och Fyndiq kan få tuffare konkurrens framöver.

Läs mer