Sök

Alléls DNA-anpassade hudvårdsprodukter ska hålla dig ung

AllélSkönhetDNA

Elisabet Hagert och Anna Wetter.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

En svensk startup vill läsa av ditt DNA – och matcha det mot hudvårdsprodukter som ska förebygga åldrande.
Nu lanseras svenskduon sin exklusiva satsning i Storbritannien.
"Pionjärsandan saknas lite i Sverige”, säger medgrundaren Elisabet Hagert.

Det var under en promenad på Djurgården i Stockholm som handkirurgen Elisabet Hagert och hudläkaren Anne Wetter fick idén till Allél. 

De diskuterade hur man tidigare trott att åldrande främst påverkas av yttre faktorer, men att ny forskning visat att upp till 60 procent av åldrandet styrs av gener.

Vännerna bestämde sig för att starta ett företag med hudvårdsprodukter och kosttillskott som baserar sig på DNA-tester som är framtagna av det Linköpingsbaserade DNA-bolaget Dynamic Code, som bland annat backas av Backing Minds. 

LÄS MER: Vad är hajpen runt DNA-tester? Jag bestämde mig för att testa

”Vi har betalat utvecklingskostnaderna och sedan får Dynamic Code en ersättning för varje genomförd analys. Produkterna har vi valt att utveckla i Schweiz eftersom de är världsledande på den här typen av produkter”, säger Elisabet Hagert.

Efter två år av forskning och kliniska studier lanseras Allél nu i London och Dublin, i samarbete med fyra exklusiva hudvårdskliniker.

Tekniken är avancerad men det handlar kort och gott om att analysera genetiska nyckelfaktorer som driver åldrande och matcha dem med förebyggande produkter.  

Inklusive DNA-testet och rådgörande med dermatologer betalar kunderna, både män och kvinnor, runt 5000 kronor i månaden för en prenumeration på serum, ansiktskräm, ögonkräm, tvättprodukter, solkräm och kosttillskott.

LÄS MER: Google och Amazon slåss om att få lagra din DNA

Elisabet Hagert tror inte att prislappen kommer att avskräcka kunderna. Hon poängterar att produkterna är vetenskapligt baserade med handplockade ingredienser som testats i labb och kliniska studier för att få eftersträvad effekt.

Under resan har ytterligare två medgrundare tillkommit, Anders Hagert och Lars Wetter. De fyra har tillsammans satsat närmare 10 miljoner kronor utöver de runt 1 miljoner kronor som tagits in av externa investerare.

"Vi hade aldrig drömt om att vi skulle behöva gå in med så mycket själva. Sverige vill hoppa på trender, men inte driva dem själva och den här pionjärsandan saknas lite. Att använda sig av DNA inom skönhet och hälsa är på gång men i Sverige har man inte kommit så långt”, säger Elisabet Hagert.

Hon är besviken på bemötandet från svenska investerare och tror att en del av problemet ligger i att de i stor utsträckning är män, och att de själva är kvinnliga grundare som gett sig in i en mer traditionellt kvinnlig bransch.

LÄS MER: Svenska hälsoappen växer i raketfart - söker partners inom DNA-analys

"Jag har suttit på möten med investerare som sagt att de borde tagit med sin fru eller kanske ringa sin dotter. De tycker att det är intressant men säger sedan att de inte riktig förstår”, säger Elisabet Hagert.

Hon menar samtidigt att det finns en stark trend i Stockholm att satsa på tech-bolag som jobbar mycket med it-lösningar och appar.

”Vi själva ser detta som health and beauty-tech och det var även den feedbacken vi fick när vi träffade Nordic Innovation House i Silicon Valley. De tycker att det är klockrent, men det har varit svårt att få den responsen kring Stureplan”.

Nu är förhoppningen att en lyckad lansering ska locka fler investerare för att förbereda en global lansering och rekryteringar. 

Målet är att lansera i Kalifornien under nästa år. Samtidigt förs dialoger i Malaysia, Singapore, Dubai och Kina.

”Det finns ett väldigt stort intresse både i Asien och Mellanöstern gällande DNA-teknologi och sug efter europeiska produkter. Både Sverige och Schweiz har väldigt gott anseende". 

Läs mer