Sök

Milstolpe för Refunder – har raggat 1 miljard i försäljning åt e-handlare

Bonnier Growth MediaRefunderAffiliate

Teamet bakom Refunder. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Bonnier- och Eequity-backade bolaget lockar 15.000 nya användare i månaden.

Stockholmsbolaget Refunder har skapat en tjänst där medlemmar kan få pengar tillbaka vid köp hos utvalda e-handlare. Oftast ligger återbäringssatsen på 4-5 procent av köpsumman.

I Sverige har bolaget lyckats locka 280.000 medlemmar till sajten och fått med över 670 butiker.

Man kan fråga sig varför butikerna är intresserade av att betala tillbaka en del av köpesumman på alla varor i butiken. Borde det inte bara vara billigare att göra reklam på Facebook och Google?

Enligt Victor Dahlborg, medgrundare och marknadschef på Refunder, beror det på två viktiga nyckeltal för e-handlarna: Returgrad och snittordervärde. Det vill säga, hur stor andel av varorna som skickas tillbaka till handlaren och hur mycket pengar en genomsnittlig beställning är värd.

“Våra medlemmar returnerar hälften så mycket som kunder som kommer från andra sälj- och marknadsföringskanaler och snittordervärdet för olika handlare ökar med allt mellan 10 och 50 procent”, säger Victor Dahlborg.

Kort förklarat skickar inte bara Refunder nya kunder till e-handlarna. Kunderna är dessutom bättre än från de stora kanalerna Facebook och Google.

Anledningen till att Refunders kunder returnerar mindre och köper för högre belopp beror på den särskilda modellen, enligt Victor Dahlborg. Returnerar man varan får man såklart inga pengar tillbaka på kontot. Eftersom procentsatsen är satt på hela sortimentet får man tillbaka mer pengar vid stora köp.

Nu har bolaget nått en viktig milstolpe. Sedan starten 2014 har man genererat 1 miljard kronor i försäljning åt sina handlare.

“Det här är en konsekvens av att det finns en massa människor som tycker att vår tjänst är bra”, säger Victor Dahlborg.

I Sverige är inte så kallade cashback- eller återbäringstjänster särskilt vanliga. Victor Dahlborg menar därför att det tog ett tag att utbilda marknaden. Nu växer bolaget med 15.000 medlemmar i månaden.

“Vi hade som mål att nå 1 miljard i genererad försäljning på 3 år. Nu tog det 3,5 år, men redan i december ser vi att vi kommer takta 1 miljard per år”, säger Victor Dahlborg.

1 miljard är en svindlande summa, men man ska komma ihåg att endast en mindre del går tillbaka till Refunder och bolagets medlemmar.

I snitt ligger avgiften för butikerna på 8-9 procent. Det innebär att bolaget hittills omsatt ungefär 85 miljoner kronor. Hälften går till medlemmarna, så man sitter kvar med drygt 40 miljoner.

Men eftersom den genererade försäljningen ökar snabbt gör även omsättningen det. I år räknar bolaget med en omsättning på 40 miljoner kronor. Samtidigt forstätter man gå med förlust.

“Det är investeringar i tillväxt. Hade vi gått in i 'harvest mode' (maxat vinsten reds. anm.) och bara vuxit organiskt hade vi kunnat göra en vinst på någonstans kring 7 miljoner kronor i år”, säger Victor Dahlborg.

För att täcka förlusterna har bolaget tagit in riskkapital från Bonniers riskkapitalarm och riskkapitalbolaget Eequity.

Rättelse: I en tidigare version av texten kunde det tolkas som att bolaget lockar 15.000 användare till sin sajt i månaden. Korrekt är att man får 15.000 nya medlemmar i månaden.

Läs mer