Breakit - Bara bättre vill hjälpa frisörer att boosta försäljningen
På bilden: Bara bättre-grundarna Linnéa Elfving, avataren Lisa och Sara Eriksson. Foto: Nicklas Sundström.

Bara bättre vill hjälpa frisörer att boosta försäljningen

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
23 sep 2017, kl 21:38

Bara bättres ledarskapskoncept ska hjälpa frisörföretagare i kampen mot låga vinstmarginaler.
“Vi har haft frisörer som höjt sin lön med 6.000 kronor i månaden utan att jobba en timme mer”, säger Sara Eriksson.

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
23 sep 2017, kl 21:38

På den egna frisörsalongen i Örnsköldsvik var Linnéa Elfvings mål tydligt: att få alla anställda – inte bara hon själv – att sträva efter att sälja mer och fylla bokningskalendern mer effektivt.

Bättre överblick över sålda klippningar, produkter, extrabehandlingar och förbokningar skulle göra det lättare att börja coacha personalen.

”Det är inte rocket science att mäta de här sakerna – det gör ju bokningssystemen också. Men nyckeln i alltihop är att följa upp det”, säger Bara bättre-medgrundaren Sara Eriksson.

I dag har det som började med handskrivna anteckningar utvecklats till ett molnbaserat system där varje anställd knappar in arbetade timmar och försäljning – i sig ett pedagogiskt moment, menar Sara Eriksson.

Underlaget kan sedan användas för snabba och regelbundna uppföljningar med medarbetarna.

”Det är inte så att vi byggt ett system som ingen någonsin skådat, men vi gör det enkelt att kommunicera ekonomi med anställda så att de förstår”, säger Sara Eriksson, som menar att många liknande verktyg är onödigt krångliga.

Systemet är nu också navet i startupen Bara bättre, som framöver hoppas hjälpa många nordiska frisörer att boosta sina affärer.

”Jag tror att ganska många hamnar i att man vill vara snäll och ta ansvar för kundens plånbok och det är ju inte riktigt frisörens jobb”, säger Sara Eriksson, som menar att intresse för ekonomi är en bristvara också bland många frisörer som driver egna företag.

Örnsköldsviksstartupens kur börjar med ett utbildningstillfälle där både chefen och personalen är med.

”Då handlar det väldigt mycket om säljtips – var man ska placera produkter och hur ska man jobba med dem. Införsäljningen ska börja när kunderna kommer in genom dörren och hålla på fram till att behandlingen är klar”, säger Sara Eriksson.

Affärsmodellen går ut på att sälja både introduktionsutbildningar och därefter prenumerationer på uppföljningsverktyget. Just nu diskuterar startupen samarbeten både med en större frisörgrossist och den branschorganisationen Frisörföretagarna.

Samtidigt har de hunnit pilottesta sitt koncept med bra resultat, berättar Sara Eriksson.

“Vi har haft frisörer som höjt sin lön med 6.000 kronor i månaden utan att jobba en timme mer”, säger Sara Eriksson.

Att startupens upplägg skulle vara för lättkopierat är inget som bekymrar medgrundaren Sara Eriksson – som också pekar på styrkan i att ena halvan av duon bokstavligt talat står med båda fötterna på salongsgolvet.

”Jag tror att det framför allt är vår branschkunskap som gör att det här fungerar så bra”, säger hon.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel