Efter Apples satsning på AR – nu vill nystartade DVA rida på vågen

Breakit - Efter Apples satsning på AR – nu vill nystartade DVA rida på vågen
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Ny byrå vill sätta Sverige på den hajpade AR-kartan.
"Vi ser en stor potential", säger Jessica Thorelius, vd för DVA.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Apple storsatsar som bekant på teknologi för förstärkt verklighet, eller augumented reality (AR) som det vanligtvis kallas. I samband med lanseringen av nya telefonen Apple X släppte bolaget bland annat ett "AR-kit" för utecklare.

Tekniken gör det möjligt för användare att “förstärka” verkligheten med information och bilder. Ett konkret exempel är Ikeas nya storsatsning Ikea Place, som gör det möjligt för Iphone- och Ipad-användare att rikta mobilkameran mot olika platser i hemmet och därefter se – på mobilskärmen – hur deras produkter skulle passa i just den miljön där de ska stå.

Nu står det klart att ett gäng svenska byråprofiler drar igång ett bolag inriktad på just detta. Det nya bolaget heter DVA och kommer att rikta in sig på AR, VR och 360-lösningar.

Bakom bolaget står byråprofiler som Jessica Thorselius, tidigare operativ chef på Great Works, Anna Adamson, Thomas Söderlund, Bo Gustafsson och Johan Anstérus. 

“Det är först nu som förutsättningarna finns på riktigt för att utmana befintliga modeller med AR och nå en riktigt stor publik, oavsett målgrupp. Vi ser en stor potential för Sverige att vara kreativt ledande inom AR, precis som vi varit inom många andra digitala områden. När tekniken drivs framåt blir immersiva medier mer tillgängliga för konsumenten”, säger Jessica Thorelius, vd för DVA.

Bo Gustafsson, som blir kreativ chef på DVA, kommenterar:

“Det är först när enheterna anpassas för en ny teknologi som förutsättningarna finns för tekniken att slå igenom på riktigt. När iPhones nya plattform stödjer AR kommer det innebära en mångdubbling av marknaden för augmented reality. Och det öppnar upp för bolag som vårt som ska leverera affärsnytta”, säger Bo Gustafsson, bolagets kreative chef.

Läs fler artiklar
LÄS MER