Sök

Hans vattenfilter ska få dig att skrota plastflaskorna

Tapp WaterHälsastartupresan

Magnus Jern. Foto: Flickr/Andreas Levers.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Entreprenören Magnus Jern ska få spanjorerna att dricka kranvatten genom initiativet Tapp Water – och det är miljö som står i fokus.
"Ingen av oss behöver pengarna", säger Magnus Jern.

Det här är en del av Startupresan, en journalistisk reportage-serie av Breakit som presenteras av Lufthansa.

Klockan är nio på fredagsmorgonen och Barcelonas gator har precis börjat att vakna till liv. I dörren till Tapp Waters kontor tar det stopp. 

"Personen som har nyckeln är inte här än, vi går till ett café så länge", säger grundaren Magnus Jern och sätter fart utmed gatan. 

Magnus Jern har spenderat över tio år till och från i Barcelona och bor nu här permanent tillsammans med sin fru. Han har minst sagt en bred entreprenöriell bakgrund och såg tidigt potentialen i mobil-appar.

2005 startade han Golden Gekko, ett framgångsrikt app-bolag, som förvärvades av amerikanska DMI för fyra år sedan. 

"Jag är priviligerad nog att inte behöva gå tillbaka och jobba", kommenterar Magnus Jern med kaffekoppen i handen. 

Men en gång entreprenör – alltid entreprenör. 

Magnus Jerns stora hjärtefråga är nu startupen Tapp Water. Bolaget tillverkar ett filter som ska få spanjorerna att välja kranvatten framför dyrt och miljöskadligt vatten på falska. Han grundade bolaget tillsammans med tysken Alexander Schwartz 2014.

250 miljarder flaskor – varje år

Spanien är ett av de länder i världen där det dricks mest flaskvatten. Globalt konsumeras runt 250 miljarder vattenflaskor årligen, varav mindre än 10 procent återvinns. 

I Spanien väljer många bort kranvattnet som innehåller en stor mängd tillsatt klor. Samtidigt har företagen som säljer vatten på flaska varit duktiga att marknadsföra sina produkter. 

"Jag var en av de få som drack kranvatten hemma, men så fort jag hade besök var det flaskvatten som gällde. Min fru är från Madrid och sa att vattnet inte gick att dricka, vi bodde på sjunde våningen utan hiss och berget av flaskor bara växte", berättar Magnus Jern.

Han var övertygad om att det måste finnas en lösning. Vattenfilter fanns det redan gott om, men många var dyra och blev smutsiga efter ett tag. Magnus Jern började testa olika varianter hemma.

Efter att ha scannat och testat världsmarknaden på filter fick Magnus Jern napp i Taiwan. 

"Vi gjorde marknadsundersökningar och blindtester tills vi kom till en nivå när folk inte längre kände skillnaden. Designen var viktig samt att man förstod när filtren ska bytas". 

Vi går in på kontoret där teamet på 10 personer är i full gång. Större delen av försäljningen sker genom Tapp Waters sajt, dit många besökare hittar in från sociala medier. 

Magnus Jern får snart tag på en liten vit manick och fäster den på kranen. Genom att skruva på en hållare filtreras vattnet och jag serveras ett glas. Efter att tidigare ha smakat på kranvattnet i Barcelona kan jag konstatera en klar förbättring. 

Den första versionen lanserades förra sommaren och 5.000 kunder har signat upp sig på en prenumeration. Efter en installationsavgift på runt 400 kronor betalar kunderna ungefär 50 kronor i månaden där de får en ny behållare hemskickad 4-5 gånger per år.

I nuläget motsvarar det intäkter på 5 miljoner kronor per år. 

Appen håller koll

Genom en app kan kunderna fylla i information om hushållet och beräkna sin vattenkonsumtion. Appen berättar sedan när det är dags att byta filtret och hur mycket pengar man sparat hittills.

Tapp Water är registrerat i Storbritannien – men där sitter ingen eftersom det är bara ett holdingbolag. 

"Det är ett problem med Spanien och externa investerare, alla måste ha ett temporärt nummer för att investera. Det är mindre administrativt krångel i Storbritannien och lättare att skydda sina produkter", förklarar Magnus Jern. 

Han tillägger samtidigt att Barcelona erbjuder "extremt bra kompetens" och en stark marknad för konsumenttjänster. Däremot kan det vara svårare att skala upp mot företag. 

”Det kommer in mycket pengar på tidigt stadium, men det är svårt när företagen ska skala, då kanske de flyttar ett team till London eller San Francisco”. 

I somras tog grundarna in tre miljoner kronor från sitt nätverk, en blandning av privata investerare.

Svenska Hälsa Invest, ett holdingbolag för en grupp av hälsoorienterade företag, har också investerat.

Bolagets vd Ola Lauritzson menar att den prenumerationsbaserade affärsmodellen är intressant.

"Hittills uppskattar vi att Tapp Water reducerat plastavfall med 700.000 flaskor, och det är bara början", säger han. 

Enligt Magnus Jern blir det inga problem att plocka in mer kapital – det är en modell som alla gillar. 

"Kanske i slutet av året eller början på nästa. Då ska vi ta in tio gånger så mycket som sist, runt 30-40 miljoner kronor".

Tapp Waters filter tar bort klor, metaller och vissa bakterier – men är inte lämpade för länder där dricksvattnet är ohälsosamt. Målet är att minska antalet köpta vattenflaskor med 1 miljard fram till år 2020.

Magnus Jern berättar att det debatterats flitigt om kranvatten, och det har handlat mycket om bly från vattenrör i USA. Han hänvisar även till omfattande studier i Finland, Spanien och Taiwan som pekat på korrelationer mellan klorinerat kranvatten och en liten ökad risk för koloncancer, bröstcancer och hjärnskador hos spädbarn.

"Men det kan också bero på annat. Vi försöker vara objektiva kring allt och vara faktabaserade där vi presenterar riskerna som presenteras, men samtidigt säger att vi inte vet". 

I dag finns 80 procent av kunderna i Spanien, men målet är att expandera längst medelhavet. 

"Facebook och Google vill hjälpa oss"

I oktober lanseras produkten Tapp Water 2 som är gjord av naturbaserad plast som kan återvinnas. Marknadsföringen har varit sparsam i starten – men nu ska Tapp Water växla upp och till nästa sommar är målet att nå 100 000 användare.  

"Facebook och Google vill skicka hit team för att hjälpa oss, de tycker att det är så bra". 

Det har funnits månader när Tapp Water gått med vinst, men Magnus Jern poängterar att det inte är meningen. Allt fokus ligger på fortsatta investeringar i produkten.   

"Det är viktigt att folk är nöjda samt att vi växer i lagom takt. Det här är ett långsiktigt projekt och vi ska anställa 20 personer till nästa år". 

Framför sig har han ett anteckningsblock med en glad enhörning på – men fokus ligger på miljön, inte att spränga miljardvallar. 

"Det är inget som är speciellt viktigt för oss, ingen av oss behöver pengarna", säger Magnus Jern. 

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs mer