Sök

Det finns inga sociala medier-experter – ni är vår tids spåtanter

Foto: Flickr (Apionid) / Press / Istockphotos

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

De som kallar sig expert på sociala medier är lika kunniga som våra astrologer, spåtanter och medium, skriver Viggo Cavling i en krönika.

På olika bloggar pågår det en debatt huruvida det var Hermann Göring eller någon annan som sa: “Varje gång jag hör ordet kultur så osäkrar jag min revolver”. Men vi kan strunta i vart citat kommer ifrån. Jag vill göra en parafras på det roliga citatet och slå fast att varje gång jag hör titeln “social media expert” så vill jag slå någon – hårt och länge.

För det finns inga experter på sociala medier. Alla som hävdar detta ljuger.

Ett aktuellt exempel är Linda Hörnfeldt på Influencers of Sweden. Hon ville bli talesperson för stjärnorna i sociala medier, men dessa – åtminstone nätverken som representerar majoriteten av stjärnorna – vill inte ha någon expert som ska föra deras talan. Det visade sig att “experten” var lika naken som kejsaren i HC Andersens saga.

En av dem som ofta är med i debatten om sociala medier är Splays vd Vigor Sörman. Jag tycker att han har gjort ett riktigt bra jobb med sitt Youtube-nätverk och att hans skapelse Guldtuben är en hit. Men vid den senaste galan fick han halva Youtube-världen emot sig eftersom han svarade sina kritiker nonchalant. Vigor har lyckats tjäna mycket pengar på sitt nätverk. Men jag ser honom inte som en expert.

I Stockholm finns det numera ett stort gäng företag och personer som säger sig vara experter på sociala medier. De säljer utbildningar och konsulttimmar till marknadschefer och kommunikationsavdelningar. Många äro de som drömmer om virala hits samt klick- och delningsraketer. Men detta är inget som någon kan lära sig på en kurs och inget du kan köpa av en konsult.

Sociala medier är ett så pass nytt fenomen att det inte finns några experter än. Och inte blir det lättare av att Google och Facebook ständigt uppdaterar sina algoritmer och sökvägar. Mänskligt beteende är trots allt fortfarande ohyggligt svårt att förutse. Sociala medier är precis som nationalekonomi inte en vetenskap som kemi och biologi. Det råder inga naturvetenskapliga lagar på Twitter.

Instagram jämförs, precis som nationalekonomi, bäst med minimalistisk konst och abstrakt poesi. Ting skapade av människor för att vår fåfänga ska ha en spelplats. De som kallar sig expert på sociala medier är lika kunniga som våra astrologer, spåtanter och medium. Enda skillnaden vad jag kan se är att experterna på sociala medier har finare kontor, tråkigare kläder och sjukt mycket bättre betalt.

Detta fyller mig med en känsla som gör att jag vill slå någon - hårt och länge. Den känslan heter avundsjuka.

Läs mer