Sök

"Detaljhandelns räddning" planerar notering – vill ta in 10 miljoner

Almi InvestTouchtech

Touchtechs teknik i en av Etons butiker. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget Touchtech förbereds för att listas på Aktietorget.

De senaste åren har e-handeln tagit fart på allvar i Sverige. Kvar står handfallna butiker och undrar var alla betalande kunder tog vägen.

Göteborgsföretaget Touchtech har hittat en lösning för att maximera försäljningen i butik och kombinera fysisk och digital handel. Systemet består av en särskild pekskärm utplacerad i butiker där man kan bläddra genom alla produkter.

Deniz Chaban, vd och medgrundare av Touchtech, beskriver lösningen som en slags “digital hylla” i butiken.

“I butiken har man inte plats för alla produkter som finns. Då kan man istället gå bort till skärmen och hitta den där. Det är ett verktyg för säljarna som blir ett underlag för dialog med kunderna”, säger han.

Kan man inte bara använda en vanlig surfplatta med butikens e-handel istället?

“Jo, visst. Man kan ha en katalog i pappersform också. MQ som är en av våra kunder hade tio plattor i en butik innan de började använda oss. Men det finns flera problem med det”, säger Deniz Chaban.

Han menar att det bland annat beror på att vanliga surfplattor är för små för att ge riktigt bra produktbilder, betalprocessen blir svårare och det registeras inte heller att köpet är butikspersonalens förtjänst.

“Dessutom är det en supportfråga. Om en surfplatta går sönder, vem ringer man då? Vi har ett system som vi utvecklar kontinuerlig och erbjuder allt runt omkring”, säger Deniz Chaban.

Bolaget har idag kunder som Eton, Cervera, Elkjöp (Elgiganten i Norge) och e-handelsraketen Axel Arigatos butiker.

Under hösten planerar Touchtech en notering på aktiehandelsplatsen Aktietorget.

“Det finns flera anledningar bakom det. Bland annat så vill de stora företagen vi säljer till ha trovärdiga partners. Om vi har behov av större finansiella muskler längre fram är det också bra”, säger Deniz Chaban.

I samband med noteringen planerar bolaget en nyemission på 10 miljoner kronor. Man har redan fått in teckningsåtaganden på ungefär halva beloppet.

I dagsläget är Deniz Chaban själv största ägare. Sedan följer affärsängeln Bengt Nilsson, som även driver techbolaget Pagero, Almi invest, och medgrundaren Sebastian Hartman.

“Vi har styrt upp och förberett organisationen här de senaste 3-4 åren tillsamman med Bengt och Almi. Vi är förbi de första startupåren”, säger Deniz Chaban.

Under 2016 omsatte Touchtech 3 miljoner kronor och gjorde en förlust på drygt 2 miljoner kronor. Bolaget grundades 2008.

Läs mer