Sök

Blev rik på sin galna get – nu investerar han i "IMDB för spel"

IGDB

F.v: Teamet bakom IGDB och Anton Westbergh, grundare av Coffee stain studios. Foto: Sara Lindh samt press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Anton Westbergh och Djurgårdens tidigare vd Johan Ahlborg investerar i Internet games database – en svensk startup som vill bygga en databas för spel.

Amazon-ägda Internet movie database (IMDB) har blivit ett omåttligt populärt verktyg för att hitta skådisar och filmer från hela världen. Enligt affärssajten Venturebeat var IMDB en av världens 50 mest besökta sajter 2015.

Nu har ett gäng svenskar bestämt sig för att göra samma sak – fast med spel.

Internet games database (IGDB) är en plattform som samlar all information om spel på en plats. Titlar, genrer, utvecklare, konsumentdata och social data. Allt ska finnas på samma ställe.

“Det går sjukt bra för spelbranschen, men den är fortfarande ganska omogen när det gäller exempelvis market intelligence (marknadskunskap reds. anm.)”, säger Christian Frithiof, vd och grundare av IGDB.

Christian Frithiof drog igång IGDB för ungefär 1,5 år sedan och har nu med sig sex andra personer i bolaget. För att finansiera verksamheten har han även fått in drygt 4,5 miljoner kronor från ett par namnkunniga investerare.

En av dem är Anton Westbergh, vd på Coffee stain studios. Hans bolag omsatte förra året 128 miljoner kronor, med en vinstmarginal på hela 65 procent. Bolaget är framförallt känt för spelet Goat Simulator.

I våras berättade Anton Westbergh att han planerar att börja investera mer i andra spelbolag.

Den andra investeraren är, lite otippat, Johan Ahlborg genom investmentbolaget Nascent. Han är tidigare vd för idrottsklubben Djurgården. I IGDB represnteras investmentbolaget av Erik Gozzi, som även är styrelseordförande i IGDB.

“Det kändes jättebra att få med dem. De kompletterar oss på ett väldigt bra sätt. Nascent har varit en fantastisk tillgång för strategi och bolagsbygg. Anton har varit fantastisk för att förstå branschen och bygga produkten”, säger Christian Frithiof.

I dagsläget tjänar bolaget inte några pengar men på sikt ser Christian Frithiof möjlighet att ta betalt för marknadskunskap från branschen, samt även dra in annonspengar.

Nu jobbar bolaget på en ny kapitalrunda för att kunna skala upp verksamheten ännu mer.

“Vi är ute och pratar med en flera olika aktörer med kunskap om branschen”, säger Christian Frithiof, som inte vill avslöja några ytterligare detaljer om rundan.

Läs mer