Sök

Storytels vd: Det måste bli samma moms på e-böcker som på tryckta

StorytelMassolit Media

Breakit

Breakit

E-bokstjänsten Storytels vd Jonas Tellander riktar hård kritik mot dagens momsregler – och EU.

Storytel, som är en svensk abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker, meddelade tidigare i veckan att de går in på Aktietorget genom ett omvänt förvärv av Massolit Media.

Det nya bolaget värderas i affären till 600 miljoner kronor, varav Massolit till 24 miljoner kronor och Storytel till till 576 miljoner kronor. Storytels aktieägare får därmed 96 procent av det sammanslagna bolaget. 

"Bakom värderingen av Storytel på 576 miljoner kronor ligger en längre tids diskussioner med Massolit Media. Det är även en nivå där befintliga aktieägare visat intresse", säger Jonas Tellander, vd för Storytel till Finwire. 

Massolit Media avser att byta namn till Storytel och även genomföra en omvänd split där tio gamla aktier blir en ny. Beslut om detta kommer att tas vid bolagsstämman den 24 juli och skulle förslagen bli godkända kommer förändringarna att ske så snabbt som möjligt.

Jonas Tellander ställer sig bakom den debattartikel som under onsdagen publicerades i Aftonbladet. I debattartikeln ger flera svenska författare uttryck för sin syn på den skeva beskattning av böcker beroende på vilket medium de levereras.

I dagsläget är böcker i tryckt form, på cd-skiva och på minneskort belagda med en moms på sex procent. Att jämföra med böcker som levereras digitalt som är belagda med en moms om 25 procent.

"Jag tror att alla politiker är eniga att det ska vara samma moms om du lyssnar på en ljudbok på mobilen eller om du lyssnar på den via en cd-skiva. Tyvärr är det ju inte så utan det är EU-regler som måste förändras", säger Tellander i kommentar till debattartikeln.

Storytels övertagande av Massolit Media har fått ett varmt mottagande på Aktietorget där aktien har rusat från 80,5 öre till 1,94 kronor på två dagar, motsvarande en uppgång på drygt 140 procent.

Finwire

Läs mer